Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tommaso Cerno

............

CENTRIÇAMPE
«Imagjinâ une Europe di Stâts e Regjons autonoms colegâts di infrastruturis»
Il gjornalist Tommaso Cerno, 43 agns, condiretôr jessint di Repubblica, za diretôr dal Espresso e dal Messaggero Veneto, al è candidât pal Partito democratico al Senât (in Friûl-Vignesie Julie al proporzionâl e a Milan tal uninominâl). Dirits, dovês e libertât di ogni citadin, dal ricognossiment de identitât plene fin ae ocupazion plene, lis sôs prioritâts.
1 «Bisugne capî il contest là che Stât e Regjon a àn tentât di salvâ ognidun il propri belanç e il propri status intun moment di crisi. La cuistion de autonomie, però, no je une cuistion nazionâl. E je une cuistion europeane che e viôt areis compatis culturalmentri fin al pont di formâ une comunitât autonome rapuartâsi al continent. Di là duncje des misuris tecnichis che a àn di garantî ae Regjon un suplement di autonomie ancje finanziarie e no un barat cun Rome, la uniche strade e je chê di imagjinâ biadelore une Europe costituide di Stâts e Regjons autonoms no plui dividûts di confins, ma colegâts di infrastruturis».
2 «Cu la Presidence Cecotti, la Regjon e veve cjapade la strade juste par podê fevelâ, plui che di valorizazion, di afermazion de lenghe furlane al stes nivel di tutele de lenghe taliane e di chês altris lenghis regjonâls. In fase atuative, la Lega e à trasformât cheste politiche culturâl intune propagande che e à doprât tancj bêçs publics – distribuintju a ploie, cun spirt pôc furlan -, ma no à puartât ae paritât. La strade juste e reste chê dal imprin: valorizâle a scuele e intes universitâts. La Rai in chest e à di vê un rûl plui eficaç, ma ancje i inteletuâi a àn di esprimisi in lenghe furlane».
3 «Se une vision Friûl-Vignesie Julie-Rome e je antistoriche parcè che o vin di cjalâ invezit l’as cun Brussel, al è consecuent che il puart di Triest al sedi une infrastruture leade in maniere naturâl al Friûl, e dal teritori regjonâl intîr po al vedi di disvilupâ i siei trafics bande la Europe e il mont».
4 «Cuâi struments legjislatîfs puedino permeti a fenomens planetaris che a rivuardin ancje il nestri teritori di integrâsi e deventâ lôr espression contemporanie de culture furlane? Se o calcolìn pericolose la modernitât al vûl dî che no crodìn che la autonomie regjonâl e sedi plui fuarte dai stâts nazionâi, ven a stâi buine di sorevivi ae fin dai confins e a un avignî di unitât politiche e di multiculturalitât de Europe».
5 «Al è necessari puartâ a regjim e interconeti lis infrastruturis europeanis che a coleghin la nestre Regjon al rest dal continent par podê dopo tutelâ in maniere serie e virtuose il paisaç e il patrimoni naturâl, tra i plui biei di Europe».

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +