Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«Statu francese assassinu» e «Avà basta!», la Corsiche in place pe justizie e pal autoguvier

Marco Stolfo
La Corsiche in place pe justizie

In Corsiche al è stât un mês di Març segnât di une lungje rie di tensions, di manifestazions e fintremai di scuintris di place. I cors che i tegnin al autoguvier, ai dirits linguistics e ae justizie e che a àn diviersis motivazions par palesâ il lôr malstâ, tal rapuart cul Stât francês, tai ultins timps a àn vût plui di une ocasion par fâlu.
◆ Cun di fat, cundut che a son zaromai sîs agns che i nazionaliscj progressiscj cors a son al guvier de isule, a Parîs a van dilunc a no calcolâ o – piês ancjemò – a sbeleâ lis rivendicazions fatis indenant de societât corse e dai siei rapresentants politics e istituzionâi, che si feveli di autoguvier, di promozion de lenghe corse o di garanzie dai dirits dai presonîrs politics. Vie pai prins mês dal 2022, però, al è sucedût ancjemò alc di piês, che al à impiât il fûc des tensions e des mobilitazions.
◆ Un prin colp lu à dât, ancjemò in Fevrâr, pôcs dîs prime di lassâ la sô incarghe, il prefet Pascal Lelarge. Il rapresentant dal guvier statâl al à impugnât il regolament de Assemblee de Corsiche, fat bon ai 16 di Dicembar dal an passât: stant che al fevele di «popul cors» e al garantìs il dirit di fevelâ par cors in aule, al larès cuintri de Costituzion de Republiche. La rispueste dai deputâts nazionaliscj e je stade la ocupazion simboliche de prefeture di Aiacciu, daûr dai sprocs di «Populu arritu» (popul in pîts) e «Avà basta!» (Cumò vonde!).
◆ La tonade decisive e je rivade ai 2 di Març, cuant che il militant cors Yvan Colonna, in preson a Arles, in Ocitanie, al è stât agredît di Frank Elong Abé, un presonîr acusât di terorisim islamist, e dopo jessi stât ricoverât in stât di muart cerebrâl intal ospedâl di Marsilie al è muart vincj dîs plui tart.
◆ In preson pal sassinament dal prefet Érignac intal 1998, Colonna al jere daûr a scontâ une pene a vite. Il so al è un dai câs di presonîrs che, ancjemò vie pal Istât dal 2021, a varessin vût dirit di saltâ fûr dal regjim di DPS («détenu particulièrement signalé») e di jessi trasferîts intune preson de isule. In cont de sô situazion e veve cjapât posizion ancje la Assemblee de Corsiche, ma il guvier francês al veve decidût di tignîlu intune preson dal continent.
◆ La gnove de agression di Colonna e à jevât une vore di emozion e di rabie ancje parcè che no si rive a capî cemût che un at di chê fate al sedi stât pussibil, tignint cont de detenzion di massime sigurece che si cjatave a patî. Dopo de prime grande manifestazion a Corti ai 6 di Març, la int e je tornade in place ai 11 a Aiacciu, là che uns pôcs di lôr a àn assaltât il Palaç di Justizie, e ai 13 a Bastia, ancje cuntun atac ae Prefeture. Daûr dal sproc «Statu francese assassinu!» si son mobilitâts ancje i students, intant che il Consei di aministrazion de Universitât de Corsiche al à fate buine ae unanimitât une mozion a pro de liberazion dai presonîrs cors.
◆ Denant di cheste situazion, che il gnûf prefet Amaury de Saint-Quentin al à definît «dongje di un riviel», il prin ministri Castex al à revocât il status di DPS a Colonna e a chei altris che a son calcolâts tant che i siei compliç intal omicidi Érignac, Pierre Alessandri e Alain Ferrandi. Cun chê di bonâ la rabie dai cors si à movût ancje il ministri dai Interni, Gérald Darmanin, impegnât «intun zîr di consultazions» in cont dal «avignî istituzionâl, economic, sociâl e culturâl de isule». Gilles Simeoni, president dal esecutîf regjonâl, leader dai autonomiscj di Femu a Corsica e ex avocat di Colonna, al à mostrât atenzion viers de iniziative dal ministri, marcant che e covente une rispueste di sest ae domande di veretât, di justizie e di autoguvier fate indenant dal popul cors. La prospetive e je chê di infuartî la autonomie de Corsiche. Par intant, dopo dai 21 di Març, dì de muart di Colonna, inte isule a son ancjemò di plui i motîfs par berlâ «Statu francese assassinu!». ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +