Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La cuarte bugade no lasse cuiets: il Covid al torne a fâ pôre

Luciano Lister

Bielzà si tache a fevelâ di cuarte bugade de pandemie di Covid-19, ma in Slovenie i vacinâts inmò no son masse. A completâ il cicli a son stâts 1,12 milions di personis, ven a stâi il 53,4%. Par fâ un confront, in Italie a son lâts a fâsi fâ ancje la seconde dose di vacine 43 milions e passe di personis, il 72,7%.
◆ Ancje cumò che si tache a fevelâ di tierce dose di vacine par cualchi fasse de popolazion, il seticisim su lis manieris par contignî la pandemie di bande de popolazion al è avonde alt. Chest al vâl tant tes zonis di mont che tes localitâts plui piçulis dal stât, li che lis personis a son “naturalmentri” a distance une di chê altre.
◆ Une altre volte, cussì, i dâts su la difusion dal Covid in Slovenie no lassin sperâ pal miôr, parcè che i numars a van indenant a lâ sù.
◆ Ae fin di Otubar la percentuâl par dì di esams PCR positîfs e passave il 40%, cun plui di 27.000 câs di personis cun infezion ative e il record di infetâts atîfs in contemporanie dal inizi de pandemie.
◆ Tai reparts dai ospedâi risiervâts pe cure dal Covid-19 a jerin plui di 570 pazients; di chescj cuasi 140 in terapie intensive. I muarts a restavin sot i dîs in dì, ma cun previsions di cressite par Novembar.
◆ Daûr di une proiezion dal Istitût di ricercje Jožef Stefan, in curt lis capacitâts dai reparts di terapie intensive a saran esauridis. In chê volte cui che al varà dibisugne di jessi curât al varà di jessi puartât tal forest, se si podarà. Al podarà ancje jessi che i miedis a scuegnin sielzi par cui tacâ i respiradôrs e cui lassâ cence. Une sielte che nissun operadôr de sanitât al volarès fâ, come che al è bielzà stât in Lombardie cuant che e je tacade la pandemie.
◆ L’Istitût Stefan al previôt che i numars di infetâts a laran avonde sù dentri de fin di Novembar. In chest periodi a muraran plui di 400 pazients ricoverâts pal Covid-19, intun stât che al conte plui o mancul 2 milions di abitants. Al sarès come se in Italie, cun passe 59.000.000 milions di abitants, tal stes periodi a murissin 11.800 personis. Par chest, cul inizi di Novembar lis misuris par contignî la pandemie fatis buinis dal guvier di centridiestre de Republiche di Slovenie, vuidât di Janez Janša, a saran dal sigûr simpri plui restritivis. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +