Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Si metè in viaç

Tonin Cjapielâr

La parabule dal pari che al spiete il fi bintar (cjapitul 15 dal vanzeli di Luche) e aparten aes oparis di ecelence de leterature mondiâl. Se di fruts o levin a dutrine, ducj le cognossìn.
◆ Il struc al è sempliç: un pari al à doi fîs; il plui zovin al scjampe di cjase e tal passâ dal timp, straçât dut ce che al veve e finît in miserie, al pense di tornâ in famee se il pari lu ricevarà. Il pari za lu sta spietant ogni dì e cuant che lu viôt, al berle cul cûr sglonf: Fasìn fieste cuntun grant gustâ, parcè che chest gno fi al jere muart e al è tornât in vite, al jere pierdût e al è stât cjatât.
◆ Cjalant al fi de parabule, mi soi ricuardât che te Bibie il popul di Israêl al ven clamât fi di Diu. Par esempli tai Profetis o leìn: Il popul di Israêl al jere zovin e jo i volevi ben e dal Egjit o ai clamât gno fi (Osee 11, 1). L’Egjit, in chest câs, al è il teritori dai sfrutâts di vuê, chei / chês che a coventin dome par vuadagnâ di plui.
◆ Il popul furlan, come ducj i popui, al è fi di Diu e come il fi bintar de parabule, no dome si sta slontanant dai afiets de sô cjase ma al à za intorsi chês miseriis che a podaran distruzilu di plante fûr.
Cualis e cemût mai, se la nestre int no à mai stât tant ben come in dì di vuê?
Prime miserie: Il furlan al continue a refudâ se stes, la sô identitât. Cjalantsi tal spieli de societât, nol vûl viodi la sô muse ma la muse che il mes dal telefonin i met intor, al scarte la stime di se e si inamore dal altri di se pierdint la proprie cussience. Al scjampe di cjase. Al refude se stes. Al è un procès psicologjic ben clâr; e je la strade de alienazion; no puartarà ben.
◆ Al scrîf Ernesto Balducci in “L’uomo planetario”: “Pericoloso è il momento in cui si smarrisce il principio di identità. Allora la spinta della negazione può giungere fino all’annientamento fisico e morale di sé e degli altri. Il proiettarsi verso l’uomo planetario richiede la fedeltà alla cultura di cui sono figlio”.
Altri nemì che al mene miserie e je la indiference: ancje se la mê storie, culture e lenghe, borgade e memorie a stan murint, dut chest no mi tocje e no mi interesse.
◆ Timp indaûr i àn domandât a Liliana Segre: “Cuâl isal il nemì plui temibil dal Olocaust?”. Je e à rispuindût: “La indiference, cuant che la storie de Shoah no i interessarà a nissun”. Deventarà compagn ancje il nestri Friûl?
◆ Cumò al ven propagandât il slogan comerciâl: “Io sono Friuli Venezia Giulia”. No je vere; no soi un messedot; o soi furlan e vonde; si rispietìn ma no sin une cjar sole. Chest mignestron al è començât tal 1963 cu la istituzion de Regjon autonome. Un disastri politic. No si pues meti ae pâr Triest e Udin, Miramar e il Cjanâl dal Fier. Ogni maridaç ben fat al à di vê la paritât des personis, se no al sarà une cumbinazion fra paron e sierve. Tal nestri câs un anulament al continue a sedi plui che legjitim.
La Vita Cattolica dai 2 di Otubar dal ‘24 e meteve a grant tal titul: “Giovani in fuga – 30 mila giovani espatriati dal Friuli tra il 2011 e il 2023. Sempre più i laureati. Solo il 16% vuole rientrare. All’estero sono più valorizzati”.
◆ Za il titul al spieghe dut e no coventin ricercjis e discors di studiâts. Tai fats, si è tornâts al “libars di scugnî lâ” e il Friûl al devente simpri plui anemic, cence sanc, cence zoventût e cence fruts.
Altre miserie a son lis glesiis vueidis, il bandon dai valôrs dal spirt, de proprie anime, de religjon.
◆ Sondaçs e statistichis a cjacarin a clâr: in Italie, e al è dentri ancje il Friûl, il 31,5 % des personis no jentre nancje une volte al an tune glesie, fra i 14 e i 17 agns no frecuentin il 39,7% e chei fra i 20 – 24 che no viodin mai une glesie a son il 49,9%.Tai comuns sot dai 2.000 abitants il 30,6% de int no va mai in glesie. Se un al vûl savê di plui: Corriere della Sera dai 22 di Dicembar dal ‘24.
◆ Il vescul Andrea Mazzocato, che al à lassade di pôc la diocesi, al diseve: “Spesso i genitori che chiedono i sacramenti sono loro stessi da evangelizzare. E poi abbiamo un numero significativo di genitori che non chiedono più il battesimo…” (La V.C. dai 11 di Lui dal ‘23). No si pues dâ dute la colpe ae int; o stoi cun Simone Weil che za tai agns Cuarante dal secul passât e scriveve: “Dal sigûr e covente une gnove religjon. Un cristianesim disledrosât, deventât une altre realtât”, gnûf spieli di vite e di comunitâts te peraule concrete dal vanzeli.
◆ Cul fi bintar, mi soi intardât masse su lis miseriis dal Friûl, lassant di bande dut il valôr de int de nestre tiere, satûl unic e laboratori inclusîf di ogni sorte di etnie. Ma tornìn ae parabule. Al sarès facil e biel sierâ chestis riflessions cul fasìn fieste cuntun grant gustâ, ma pal moment nol è cussì. Rivaraial il popul dal Friûl a metisi in viaç, tornâ ae sô tiere, piçule, uniche e metisi in maniere origjinâl tal mosaic dal mont globalizât?. No sai; o sai che il fi bintar al è jevât sù e al à dit: o tornarai cjase mê. Il nestri vescul Riccardo Lamba, cjacarant aes comunitâts di lenghe slovene de nestre Benečija, al à dit: “Venendo in auto notavo che già spuntano le primule. È il primo fiore che sbuca a primavera ed è tenace, resistente. Come le vostre vite. Ma nella vita non tutto è facile, la vostra storia lo dice. Come le primule, resistete…” (La V. C. dai 12 di Fevrâr dal ‘25).
Al è il minim che o podìn fâ. Al covente però un bon sfuarç in plui; ven a dî: si metè in viaç. ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +