Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

RIFLESSION – 5. Identitât e universalitât inte Bibie

............

5. Aspiets universalistics inte Bibie ebraiche
Inte Bibie o cjatìn ancje tancj aspiets che jo o clami universalistics. Ven a stâi di colegament, colaborazion, scambi culturâl e religjôs cun altris popui e altris culturis.
La redazion de Bibie ebraiche e je stade fate daspò la esperience di liberazion de sclavitût in Babilonie de bande di Ciro (539 p.C.). Tant e je vere che, come che o ai dite, il Re dai Rês al è stât considerât il Messie di JHWH. Duncje une figure par simpri paradigmatiche di Re che al dilibere un popul.
La esperience di liberazion dai babilonês e je stade probabilmentri cjapade a riferiment inte redazion dal libri dal Pentateuc. La origjin di Israêl e ven colegade a une esperience di liberazion dal Egjit. Ma di cheste liberazion (tor dal 1300 p.C.) no si à nissune documentazion storiche. Il leader e fondadôr dal ebraisim, Mosé, se al è mai esistût, al samee jessi stât un princip egjizian. E forsit il prin nucli storic dal popul scjampât dal Egjit al jere un grup di egjizians monoteistics che a scjampavin vie daspò la muart dal lôr faraon Akhenaton (1360-1335 p.C.).
A nivel religjôs mi somee che a sedin stadis tantis lis influencis che il popul di Israêl al à tirât sù di altris popui e che si puedin cjatâ inte Bibie. Come che o ai dite, une de primis formis di monoteisim si à disvilupade in Egjit de bande dal faraon, considerât eretic, Akhenaton. Al è une vore dificil pensâ che il monoteisim cuasi contemporani di Mosé nol sedi colegât a chel di Akhenaton.
Dal VIII secul prime di Crist fin a la deportazion in Babilonie, JHWH al è il Diu principâl di Israêl ma al somee che nol fos di bessôl, a ‘nd jere tancj altris dius. Il monoteisim al somee rinfuarcîsi daspò il contat cul zoroastrisim. No dome, ma JHWH al cjape sù tantis carateristichis di Ahura Mazda, nol è plui teribil ma al è bon, al vûl che i oms a realizin la justizie, al pense a la vedue e al puar. Par no fevelâ dai libris apocrifs dal Vecjo Testament, come i libris di Enoch, che mi samein une vore colegâts cu la teologjie zoroastriane.
Ancje la elenizazion, che e je vignude daspò lis concuistis di Alexandros il Grant, e à puartât dentri l’ebraisim tantis ideis che o consideri universalistichis. Par esempli, a Alessandrie di Egjit e je stade scrite o voltade par grêc la Bibie (cognossude come Bibie dai setante). Une Bibie che e je stade une vore doprade dai cristians e sconfessade dal judaisim rabinic. Dôs personalitâts ebraichis une vore impuartantis dal prin secul a son Joseph Flavi e Filon di Alessandrie, doi ebreus elenizâts che a àn scrit in grêc impuartantis operis di storie e filosofie.
(al va indevant) ■
Franc Fari – de Universitât dal Friûl

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +