Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Proibizion di fumâ ancje difûr

Barbara Cinausero

Zovins, che di sere si cjatin intai zardinuts, si niçulin sui pindui, a fumin, e canais la dì daspò a vegnin a zuiâ intal mieç des cjichis… Senis cussì a podaressin restâ nome intai ricuarts par vie che la proibizion di fumâ, che in Austrie pal setôr enogastronomic e je stade fate buine “za” intal 2019 (!), e podarès jessi slargjade ai lûcs publics difûr, ven a stâi ai zardinuts e altris spazis vierts là che i fruts a van a zuiâ e i fantacins a passâ cualchi ore. Pes grandis citâts no je une novitât, stant che a Graz e a Viene al è improibît di fumâ intai zardins di zûc, ma cumò si vûl lâ indevant cuntune leç buine par ducj i Länder, leç che, daûr di ce che al dîs il ministeri pe salût, e sarès za in discussion. Si proviodin ancje altris restrizions: e je za in vore di cualchi an la proibizion di fumâ in machine se a son dentri minôrs di 18 agns, ma un doman al sarà l’autist che al scugnarà controlâ il rispiet. E limitazions a varessin di jessi fatis buinis ancje par chei sostitûts dai spagnolets che si cjolin par bocje, sicu chei sacuts che si metin jenfri lavris e zenziis, prodots une vore popolârs e di mode jenfri i zovins e che dut câs a son une vore pericolôs, par vie che al somee che a puartin besvelt ae dipendence. A contegnin nicotine ma no tabac, e si che duncje fin cumò no son subiets a nissun control su cualitât e dosament, robe che za di timp e da lûc a rimarcs. Intal câs dai sacuts si trate di un câs in cressite costante. A vegnin vendûts come alternative plui salutâr dai spagnolets, ma a crein dipendence tant che cualsisei prodot a base di nicotine. Il ministeri de salût al domande alore che ancje chescj prodots a vegnin metûts dentri intes proibizions, cjapant dentri ancje la publicitât.
◆ Dal 2019 si à ancje la proibizion di fumâ intal curtîl des scuelis e si che duncje no si capìs parcè che il fum al varès di jessi permetût intai zardinuts, stant che a son propit i canais e i zovins chei che a frecuentin di plui chestis areis, dutun ancje cul fat che a son propit chei che a àn di jessi plui prudelâts.
◆ In Austrie il fum al è stât limitât dulinvie dai agns e a son rivâts ae misure plui penze, che o vin fevelât disore, dome intal 2019. Par chel, la Austrie e je un dai stâts dal OEEC (Organisation for European Economic Cooperation) là che si fume di plui e che al è sot medie pai agns in salût, e chest ancje se intai ultins agns il numar dai fumadôrs si è sbassât cetant, rivant al 49,1%, di chei che a àn plui di 16 agns, che a disin di no vê mai fumât. La percentuâl plui alte di fumadôrs e tocje i umign jenfri i 30 e i 45 agns e chest si viôt ancje intes statistichis sui tumôrs e su lis malatiis di cûr, de circolazion, de respirazion.
◆ Un cuart di chei che inmò a fumin ogni dì a àn scomençât prime dai 15 agns, ma in dì di vuê al cambie il mût, cul consum di spagnolets eletronics che al è tant che chel di chês tradizionâls e cul aument dai sostitûts.
◆ Cundut che la proibizion resinte inte gastronomie e vedi vût un bon acet de bande de clientele e si vedi marcât un miorament de salût dai dipendents, si stente a lâ plui indevant slargjantle a ducj i edificis publics e aes areis publichis intal viert. Su chest cantin lis discussions intes sedis di guvier a van insot e si pense a une informazion ben spandude su la popolazion par fâ ben acetâ lis gnovis restrizions.
◆ No son stâts inmò dâts timps precîs, ma si previôt che a saran avonde luncs, ancje tignint cont dal fat dai berdeis e des esitancis che si son vûts par dâ dentri lis normis intal setôr gastronomic, che si è rivâts cun vincj agns di ritart su la plui part dai stâts europeans. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +