Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSICHE. La Patrie dal Friûl e à il so Imni uficiâl. Cumò si à di doprâlu!

............

La composizion e je za disponibile in dodis versions

La Patrie dal Friûl e à il so Imni uficiâl. E veve bielzà, e e continue ben fuarte e sigure, a vê la sô lenghe, la sô storie, la sô identitât, lis sôs bandieris. Carateristichis che le fasin uniche e rapresentative in ducj i particolârs. Cumò il Friûl al à ancje un so cjant, une sô melodie su peraulis di impat emotîf fuart, par une idee nassude doi agns fa e deventade realtât. Chest in gracie di un concors di composizion musicâl bandît dal Istitût Ladin Furlan “Pre Checo Placerean”, in colaborazion cu la Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane e cul Messaggero Veneto. Daspò di une scolte impegnative e atente des dîs composizions anonimis ametudis, par orchestre classiche e côr, daûr di un bant cun regulis precisis e cuntune comission di specialiscj sot de presidence dal compositôr di grande nomee Azio Corghi, l’imni vincidôr al è infin risultât “Incuintri al doman”. Peraulis di Renato Stroili Gurisatti e musiche di Valter Sivilotti.

La comission esaminadore e à marcât che “la musiche e il test si integrin a vicende, midiant di une scriture vocâl e strumentâl di grant respîr e di slanç di cjant potent”. La nomine e je stade fate in ocasion de Fieste de Patrie dal Friûl a Voleson, e la prime esecuzion assolude e je stade ai 6 di Otubar tal Domo di Lignan, cuant che l’imni, cun largje partecipazion di public e autoritâts, al è stât interpretât di bande de Mitteleuropa Orchestra, direzude di Marco Guidarini, e dal Coro del Friuli Venezia Giulia, preparât di Cristiano Dell’Oste.

Tancj i preseaments e i batimans, par une composizion che e esist bielzà in dodis versions diferentis – par esempli, par côr feminîl, maschîl, bande, vôs blancjis -, e dutis si puedin discjamâ tal sît de ARLeF (www.arlef.it). Prest a vignaran fatis versions in chês altris lenghis dal Friûl, ven a stâi il sloven e il todesc, e pe prossime Fieste de Patrie al sarà prontât il cd di chest progjet impuartant.

«La ambizion e je che chest imni lu cjanti plui int pussibile – al dîs il poete Renato Stroili Gurisatti -, che al deventi un moment di identificazion. Al è un imni un pôc particolâr, parcè che la plui part dai imnis e nas par vie di un nemì, di une vuere, di une vitorie di rivendicâ. O pensi par esempli a chel todesc, che al à apont lis primis dôs strofis che no si puedin cjantâ, proibidis de Costituzion. Jo e Valter, o vin cirût invezit un sium. Parcè che il Friûl al à inmò bisugne di siums, se mai a ‘nd à vûts».

Il mestri Valter Sivilotti, l’autôr de musiche, al rivele che «o corevi ator di chestis notis bielzà di un pôc di timp e mi jeri confrontât cun Renato su chest element melodic. O crôt che cheste tipologjie di musiche chi, e rapresenti ben il nestri teritori. O sin timits, ma o vin voie di rivendicazion. Secont me, la sensibilitât nestre e à inmò dute di vignî fûr. Cjalant ancje ce che o vin lassât tal passât, o pensi a dute la storie dal Friûl, ma ancje a dut chel che al sucêt cumò dentri di nô furlans. Come cuant che si cjacare di talent musicâl. Ce che al è? E je une robe dentri di nô, e le vin, ma inmò dute di tirâ fûr, lant apont incuintri al doman».

I doi autôrs a zontin: «Il Friûl al è une miniere che e à cetantis oportunitâts. Bisugne lavorâ parcè che chestis a puedin vignî pardabon fûr. O vin talents leteraris, musicâi, ma la nestre espressivitât e je ancjemò une vore comprimude. Ancje parcè che o stin fasint malementri paragons cui senaris culturâi che o vin ator di nô. Nô o vin une capacitât di espression origjinâl. La musiche, cence altri, e à in chest sens plui vôs».

Il diretôr de ARLeF William Cisilino, ae domande se ai furlans ur coventi un imni, al rispuint: «O vevin bisugne di un imni par risolvi un probleme pratic: ce sunâ o cjantâ cuant che si vûl memoreâ o celebrâ un moment di fieste par ducj i furlans? No mi riferìs dome ae Fieste de Patrie, ma pensìn ancje a manifestazions sportivis o a events culturâi di varie nature. Cumò o vin une cjançon e un test di riferiment, individuâts midiant di un concors viert a ducj. Cumò al è impuartant organizâ iniziativis par pandilu e par fâlu cognossi. Al sarès ancje oportun che l’Imni al fos ricognossût par leç di bande de Regjon, come che al sucêt pal Imni di Mameli». ❚

Alessio Screm

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +