A son di scoltâ cun grande atenzion; a son pôcs, simpri mancul. A son la ultime vôs di une int che e à savût di patî. A son i emigrants: feminis e oms di valôr che e àn molât cheste tiere cjalant a un mont gnûf, a un gnûf avignî. A àn fat il biliet e a son lâts, partîts cence nuie e nô o vin gjoldût de monede che a fasevin rivâ, des ideis che tornant a puartavin, dal bon non che a àn lassât intal mont intîr.
Partint e patint, i emigrants a àn fat cressi il Friûl; nô al contrari lu vin smenteât, fat calâ: di fat o stentìn a jessi furlans; nus àn imbonîts e alienâts.
Torne invezit a ce che tu sês; scuvierç, al disarès Pasolini, il to inconfondibil savôr e colôr. No sta fâ il moderni e il sapient lant a slàs, a mat vie.
No sta alçâti parcè che tu vâs cul carel al supermarcjât: un popul dome passût al devente egoist, ignorant e violent.
No sta lassâti inceâ dal mît di une uniche culture mondiâl e multimediâl: la Europe cu la sô superculture e à fat vueris, coloniis e sclâfs: e à falît.
No sta crodi che e rivi intal mont une uniche lenghe. Lis lenghis a nassin de int e la int e vîf in lûcs dal dut difarents. Cjacare pardut e simpri furlan.
No esistin popui plui grancj e plui piçui, maiorancis e minorancis: la vite di un frut no vâl plui di chê di un anzian. Deliberiti di chel vioditi simpri minôr e inferiôr parcè che furlan.
No sta iluditi di valê parcè che to fi al sa navigâ in internet: l’internet al è svelt, al fâs comut, ma une gjenerazion “copie e incole” e je cence doman.
Riscuvierç il ben che i tiei vons te sapience ti àn tramandât. Torne ai valôrs dal Vanzeli e dal spirt. Al dîs Cˇechov intune sô conte che tal spirt al sta il vêr progrès, l’unic pussibil, indispensabil pe umanitât. E chest, prin de tecniche, dal computer, dal viazâ e dal cjacarâ par inglês.
Cualchidun mi viodarà sierât e esagjerât. No; cjapìn il coragjo dai emigrants e tornìn a partî; comprìn il biliet e paìn il presit che al è di paiâ: chel dal valôr primarûl de persone, dal rispiet di ogni popul, lenghe e culture. E sarà cheste la uniche comunitât umane che e podarà vê un avignî.
pre Tonin Cjapielâr
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


