Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis Pentecostis te memorie di pre Antoni Beline

Christian Romanini

Il grup di Glesie Furlane si è tornât a cjatâ te sô sede simboliche di Vençon.
Lu à fat Domenie ai 27 di Mai, te dì des Pentecostis. Al jere il prin incuintri dopo de muart di pre Antoni Beline e e je stade la ocasion par rifleti su lis prospetivis e l’avignî de Associazion culturâl che e met adun predis e laics. Vie pe riunion dal dopomisdì al è stât marcât il rûl di pre Antoni Beline, tant che pont di riferiment de culture e societât dal Friûl. Il diretîf al à confermât tant che Dean Zuan Pieri Biasat e segretari pre Tonin Cjapielâr. Invezit, il gnûf vicepresident di Glesie Furlane al è bonsignôr Roberto Bertossi di Vençon.
La linie de associazion e je chê de continuitât sedi tai apontaments mensîi a Vençon sedi tal impegn pe realizazion di cunvignis. Finide la riunion, aes 7 sore sere e je tacade la messe grande in chel domo, li che pre Antoni Beline o, come che lu cognossevin a Vençon, “pre Pieri Massangat” al è stât batiât e al à scuviert la sô vocazion di predi.
Une atmosfere indescrivibil e à invuluçât lis tantis personis che a àn jemplât la glesie, li che intune grande solenitât e partecipazion emotive al à celebrât la messe bonsignôr Roberto Bertossi. Cun lui a àn concelebrât 14 predis; il cjant al è stât compagnât de corâl di Guart “Rosas di Mont” direte dal mestri pre ‘Zef Cjargnel.
Finide la celebrazion, a son stadis puartadis dôs testemoneancis di bande de int: Cristian Liberale, un zovin di Visepente, al à ricuardât i agns passâts dongje di pre Antoni, e il prof. Remo Cacitti, docent di storie des origjins dal Cristianesim ae Universitât Statâl di Milan, al à disvilupât lis liniis de valence umane, culturâl, religjose e la grande dimension profetiche di pre Antoni. Da pît de celebrazion a son stâts ancje ricuardâts i prossims apontaments. Il moment plui alt al sarà domenie ai 15 di Lui cuant che Glesie Furlane e celebrarà la messe dai Sants Ermacure e Fortunât te basiliche mari di Aquilee. Come che al declare il segretari di Glesie Furlane “I sorestants de Diocesi a vevin imprometût par cheste fieste la presentazion dal Messâl Roman par Furlan, ma i Vescui a rivaran a Aquilee scjassant lis mans. Di fat il messâl al è blocât te segretarie de Conference Episcopâl Taliane (Cei) a Rome. Un at dispotic, une grande injustizie viers la nestre glesie e popul. Glesie Furlane, continuant te memorie e tal spirt di pre Antoni, tradutôr de Bibie e dal Messâl, si impegne a cjaminâ su la strade che lui al à segnade par une gnove glesie plui evangjeliche e pal ben dai furlans”.

I Protetôrs de nestre Regjon
I Sants Ermacure e Fortunât a son venerât come Sants de Glesie Catoliche. A son i Sants protetôrs dal Friûl – Vignesie Julie (cun at uficiâl dal 2001) e ancje protetôrs des Citâts di Udin, di Grau, de Diocesi di Gurize, coprotetôrs de Arcidiocesi di Lubiane (Ljubljana, Slovenie) e di tantis altris localitâts plui piçulis de Regjon. A son ricuardâts insiemit ai 12 di Lui. I Sants a viverin a Aquilee tor dal secul III. No si àn notiziis tant precisis su la lôr vite. Il lôr cult al è une vore antîc (a son citâts ancje tal Martirologji geronimian, test dal secul V), massime a Aquilee, e al è stât consolidât dal Patriarcje Popon che tal 1031 al dediche ai doi Sants la Basiliche Patriarcjâl di Aquilee dopo de dedicazion mariane. Sant Ermacure al è venerât tant che protovescul e protomartar di Aquilee, di fat cun lui al tache il catalic episcopâl de citât. Une tradizion plui tarde (VIII – IX) e conte che si tratave di un no cristian che al incuintrà Sant Marc, mandât di Sant Pieri a evangjelizâ lis zonis dal alt Adriatic.
Sant Fortunât al fo diacun di Ermacure e i doi a patirin insiemit il martiri sot dal ream dal Imperadôr Neron.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +