✽✽ Che si fasi a Sapade/Plodn l’inovâl pal 3 di Avrîl, la date che nus ricuarde la nassite de Patrie dal Friûl, al va no dome sotlineât cun fuarce, ma puartât par esempli di une voie di democrazie tornade dongje. A cheste si à di acompagnâ la convinzion che cheste voie vuê e je leade a strent a la vitorie dal autonomisim.
✽✽ Un tiermin che a sô volte, nol va viodût dome tant che espression juridiche o istituzionâl, tant che premesse pal autoguvier, ma ancje e soredut di concezion dal mont, vision de politiche e duncje, dai rapuarts umans e sociâi che a determinin lis regulis de societât civîl. Normis che si basin sul rispiet mutuâl e des minorancis, sul coret rapuart tra dirits e dovês, sul control dai elets inte trasparence de robe publiche.
✽✽ Il pinsîr autonomist al è la concezion filosofiche che e permet di lâ fûr des secjis di chês ideologjiis che, une volte racuelte in pratiche, a àn puartât ae crisi de societât contemporanie, ae mancjance di prospetivis intun mont slambrât di conflits e contradizions.
✽✽ Chel che al sucêt in Friûl, nol è che il riflès di chê agonie che e viôt i partîts talians no in stât di frontâ i problemis reâi, a volê jessi bogns, o fintremai compliçs de crisi di cumò.
✽✽ Dute la classe politiche taliane e i siei soldaduts regjonâi fedêi, e rapresente chel pês al pît che il popul furlan al à di diliberâsi di corse prime che e lu cjapi sot inte sô ruvine fiscant ce che al reste dai sacrificis fats de nestre int par vignî fûr de miserie e dal sotsvilup.
✽✽ Ae fin dai agns ’60 il Friûl si cjatave cuasi al pâr des zonis deprimudis dal meridion, dopo dal taramot o jerin rivâts a lis posizions di cjâf, vuê o sin vie par tornâ indaûr ai agns ’60.
✽✽ Se no bastassin i rilevadôrs economics, a rivin altris segnâi de cuotidianitât. Doi esemplis par ducj. In Cjargne si torne a manifestâ cuintri lis servitûts militârs e il guvier si “dismentee” di meti il furlan inte convenzion cu la Rai: i doi temis a jerin dentri inte letare famose dal clericât furlan, li che 529 predis a denunziavin il stât di sotsvilup là che si cjatave il Friûl e lis responsabilitâts dal podê politic. Al jere il 1967, in maniere esate cincuante agns indaûr!
✽✽ Se duncje i partîts talians e lis lôr sucursâls locâls, a àn falît, parcè nudrî sperance in cualchi ferment gnûf, parcè crodi intun salt di rabie e braùre popolâr a poie dal autoguvier? Cose e pues sburtâ a vê fiducie intune classe politiche gnove e furlane, sburtade dai stes ideâi che a son stâts di Placereani, Sclâfs, Marcs, Marcuts, Bielute?
✽✽ I precedents no son ciert legris: dispès si è vût miôr fâ di croçule al podê e ai siei partîts, altris voltis e je prevalude la division, intant che i personalisims a trionfavin.
✽✽ Ma vuê o sin obleâts, no vin sielte: o si cjape la strade dal partît autonomist furlan e si va a vinci
o si è fûr di ogni pussibil futûr.
✽✽ Par nô, vecjos autonomiscj, al sarès dome che il fin di un sium, ma pai nestris zovins un jevâ tragjic. ❚
✒ Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


