Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Letaris ai furlans

............

Une des oparis plui bielis di pre Bepo Marchet a son lis “Letaris ai furlans” li che al fâs i pulçs e al sburte i furlans a jessi «parons di se stes». Ve chi une cerce. Un test che al manten dute la sô atualitât ancjemò cumò: e fevele di furlans che si… “intalianin”.
A UNE ZOVINE DI BUTEGHE
Siorute, o jeri un so aventôr, une volte: cuant che jê e veve di jessi rivade di pôc in chê privative. E o capitavi dispessut denant dal so banc, a dâi un cuc: un pôc parcè che o soi un cjamin simpri impiât e la sô buteghe si cjate a jessi su la strade che o  fâs ogni dì; e une vore parcè che, o dîs la veretât, mi plaseve di jentrâ… a sclarî il voli! Cence tristerie!
In chê volte jê e veve la musute come un pierçul nostran, i voi un fregul spaurîts, ma clârs e rampits come il cîl de Furlanie, e i vistiduts sclets e ben adatâts di tai e di colôr. Cu la int e veve un biel fâ, naturâl, premurôs e ancje sudizionôs chel tant che al pâr bon; e cun me, che o tacavi par furlan, e fevelave par furlan; chel so furlan di Sant Denêl, slis e vualîf che al pareve fat di misure par une fantaçute cussì.
(…) Ma al à bastât un an, par dissipâ dut. Un pôc in dì, ancje jê e à cjapade sù la ande di citadine; e à  imparât a sclarîsi la cjavelade, a segnâsi lis ceis, a infarinâsi la muse, a slapagnâsi i smursiei, i lavris, lis ongulis, a smenâsi… E pazience; fin alì a son afârs siei e cuistion di ideis.
Ma za timp, che o soi tornât a jentrâ une altre volte, mi à tocjât di sintîle a rispuindi cun malegracie,  e par talian, a une vielute che i veve domandât alc par furlan; di viodile a fâ la sostignude tant che une baronesse cuntun frutat di paîs che, dopo dut, no i diseve nuie di  mâl; e a sbraçâsi a fâ bocjutis e smorfieçs a un spucet di uficiâl sarasin che le complimentave cul picet. E alore o ai fate la crôs che no metarai  pît mai plui te sô buteghe e o cirarai di tignî lontans ducj i miei amîs.
Anzit, che e viodi: mi è vignude sù une pensade: di implantâ, culì a Udin, une gnove massonarie comerciâl, tra furlans, che a vebin di obleâsi a no spindi un crût tes buteghis indulà che no cjatin il rispiet che al si merete un bon furlan, in Furlanie, cuant che si compuarte di bon furlan. I rineâts  di cualunche sete no capissin altre lezion che chê di tocjâju tal tacuin!
E jê… Diu lu vueli che e puedi cjatâ daurman un frusin, disponût a menâle vie lontane: si visarà dopo…
(Patrie dal Friûl, 1950) ❚
✒ Josef Marchet

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +