
I nestris paîs a son plens di sagris e la int e torne a cjatâsi dopo un an. Un altri Istât duncje par chei che a rivin di fûr, che a tornin par passâ lis feriis in Friûl: che a tornin a cjase. Chest a è il mês dai emigrants, magari di chei che a puedin, viodût cemût che a son lis robis e lis crisis ator pal mont e ancje lis feriis a patissin de mancjance di bêçs.
O dovaressin pensâi di plui parsore sui nestris fradis sparniçâts pes Americhis, in Europe, fintremai in Cine. Di sigûr par capî la gnove cualitât de emigrazion, ma no dome par chest.
O varessin di tignî simpri indiment che a son plui i furlans tal forest che chi di nô. E cui numars no si scherce, a pesin. Provait a pensâ trop che a àn contât, dome par fâ un esempli, te vicende irlandese: se nol fos stât pal jutori des comunitâts americanis, al sarès stât dificil puartâ indenant il procès di indipendence. No dome lôr, si capìs, ma daûr di ogni popul che al lote pe sô autonomie a son i lôr fradis fûr dal paîs. Par cualchidun, e mi somee che no vedin ducj i tuarts, a son lôr che a tegnin plui alte la flame des tradizion, de lenghe, dal sintîsi furlans.
Almancul fin cumò.
Si scuen dîlu che tai ultins agns si fâs di dut par ribaltâ, par calâ chest sintiment, par fâlu finî tal mignestron de talianitât.
A son segnâi che a rivin dai nestris Fogolârs dulà che, par esempli, si sburte plui sul insegnament dal talian che no de marilenghe, sul metisi dongje a altris clapis par – a contin – “jessi plui rapresentatîfs”.
Di ce e par cui?
Cheste e je la domande che o fasìn ai sorestants di “Friuli nel mondo” che nus somein in prime linie su la globalizazion dei nestris Fogolârs.
O vin denunciade cheste tindince l’an passât, daspò de cunvigne di Maian, dulà che si fevelave plui di marcjât che no di Friûl. E si veve reson, e tante.
Lis celebrazions pai 150 agns de unitât de Italie a son stadis une altre dimostrazion di cheste strategjie: no une vôs critiche, no un dibatit ancje tal mont de nestre emigrazion su ce che e à rapresentât pai furlans. Nuie di nuie, se no tantis “frecis tricolôrs”.
Daûr dal cjanton, la prossime mosse: la regjonalizazion des associazions. Cu la scuse de crisi, dutis dentri intun cjalderon unic, cussì che si puedin controla miôr e soredut che si puedi fa sparî chel “furlan” che ur fâs gnervôs.
Cjalait lis fotos des tantis visitis ai Fogolârs e ai Circui di furlans ator pal mont: spes la bandier no je plui la nestre, chê vivarose dal patriarcjât, dal Friûl, ma chê – cence storie e smavide – de Regjon.
A stan vendint ancje la nestre diaspore.
DREE VALCIC
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


