Vuê, cu la nomine dal gnûf Consei di Aministrazion e dal gnûf President, e cu la prossime rinovazion di chei altris orghins statutaris (Comitât Tecnic Sientific e Coleç dai Revisôrs dai Conts), la ARLeF si invie a inaugurâ un gnûf cicli che al previôt un impegn futûr di ben 5 agns.
Une prospetive impuartante che e compuartarà decisions programatichis fondamentâls, di lungje durade e di grande responsabilitât.
In linie cun ce che al è za stât realizât tai agns passâts, si varà duncje di continuâ a lavorâ sul corpus de lenghe, lant indenant cu la elaborazion e la metude in vore di une politiche linguistiche che e à di rivâ a une dotazion lessicâl normalizade in stât di rispuindi a ogni situazion comunicative.
Par ce che al rivuarde po il status de lenghe, l’impegn al varà di sei indreçât a fâle sintî tant che un valôr zontât, sei dentri che fûr de comunitât linguistiche, cuntune azion costante di promozion direte, cun siei progjets, ma ancje in sinergjie cui sogjets publics e privâts dal teritori di riferiment.
La Agjenzie e varà di impegnâsi a disvilupâ il confront cu lis molteplicis realtâts, publichis e privadis, che a lavorin a pro de lenghe furlane in maniere che la impostazion e sedi sodisfasint par ducj e e permeti la aplicazion de leç a un livel condividût.
Po dopo, in chest moment storic particolâr, o volarès marcâ la impuartance di une azion che e slargji il cjapâ cussience, di bande dai furlans, dal significât e dal valôr vêr de politiche linguistiche regjonâl tai confronts de lenghe furlane.
Cualchi dubi e ciertis perplessitâts che si sintin ator e che si lein su la stampe locâl a àn di sei distrigadis e superadis cuntune opare di persuasion culturâl convinte e professionalmentri serie.
Dal sigûr i problemis no mancjin.
Un plan seri di politiche linguistiche, dongje de individuazion dai obietîfs e des strategjiis, al à ancje bisugne de garanzie di podê contâ su di un budget di spese adeguât.
Chest aspiet ultin al risulte condizionant, propi tal merit des sieltis pussibilis rivuart ai obietîfs e aes azions individuadis.
Inmò e reste in pîts, tant che une spade di Damocle, la impugnazion dal Guvier centrâl de Leç Regjonâl n. 29, vicende che e condizione no pôc une buine e impuartante part dal lavôr.
Un compit une vore significatîf e strategjic, te suaze de politiche linguistiche dal furlan, di competence de ARLeF e ripuartât a clâr tal so statût, al è chel di «favorî la colaborazion plui largje jenfri i organisims publics e privâts che a lavorin pe cognossince, pe difusion e pal ûs de lenghe furlane tant che une sede permanente di coordenament gjenerâl e di verifiche des liniis di indreçament e des iniziativis realizadis di ents e istituzions».
Te sô ativitât e te sô programazion, la ARLeF e varà simpri di plui di rapuartâsi cu lis esperiencis produsudis di chês altris comunitâts europeanis dulà che si fevelin lenghis minoritariis e in chê direzion promovi colaborazions concretis cu lis istituzions e lis associazions che a lavorin in chest setôr.
Dut chest ancje cul fin di dâi ae opinion publiche regjonâl, e soredut ai zovins, une moderne e plui juste imagjin de cuestion furlane, cussì di risultâ stimolant e interessant no dome dal pont di viste esclusivementri linguistic e culturâl, ma ancje dal pont di viste socio-relazionâl e parfin economic-ocupazionâl.
Pai prossims agns, duncje, il compit de ARLeF al sarà chel di ponisi tant che principâl pont di riferiment istituzionâl par cui che, public o privât, al à chê di lavorâ cu la finalitât di dâi gnûf valôr e vigôr ae nestre lenghe furlane, acetant di bon grât lis sfidis dal doman.
Lorenzo Zanon
President de ARLeF
Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile
Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +
La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN
Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


