Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Plui lidric e mancul patatis

Adriano Del Fabro - diretôr dal bimestrâl "SoleVerde"
Lidric
Lidric

Ve chi cemût che al cambie l’ort furlan

Il compart orticul furlan al è stât fotografât dai tecnics dal Ersa cuntune rilevazion meticolose dal 2018 che si pues confrontâ cuntune compagne davuelte cui stes criteris tal 2011.
◆ Des 379 aziendis regjonâls che si dedichin ae orticulture, censidis tal 2011, si è passâts aes 410 di cumò, cuntun increment dal 8%. Cuasi dopli al è stât invezit il slargjâsi de lôr estension  (+14%) che e rive a 972 etars. Lis tipologjiis comerciâls di coltivazion evidenziadis de ricercje a sono stadis 119. Al è avonde ben rapresentât il setôr des coltivazions biologjichis, che al cjape dentri plui dal 17% des aziendis cuntune incressite grandonone (+96%), a pet de rilevazion di siet agns indaûr.
◆ Di marcâ ancje la variazion des areis protezudis cun rêts o sidreris, che a son passadis di 64 a 76 etars (+19%) ma a restin, tant che tal 2011, une part une vore limitade de estension totâl dai nestris orts (dome il 7% des areis destinadis aes ortaiis). La Ersa al stime che la produzion orticule vendibile de regjon e sedi in dut, al sporc, di 60 milions di euros e, cuntun cuantitatîf di 30 mil toneladis par an, e rivi adore a rispuindi dome al 18% dai consums di verdure dai furlans: dut câs al è just evidenziâ che cheste cuote di marcjât e cres une vore,  stant che tal 2011 la percentuâl e jere pôc plui dal 10%.
◆ Lis diferentis cualitâts di lidric, cun 210 etars, a rapresentin la ortaie plui coltivade in regjon, cuntune tindince di incressite fuarte (+150%) pes varietâts locâls: Rose di Gurize e Rose dal Lusinç, cuntun centenâr di aziendis che si ocupin de lôr produzion.
◆ Ancje la coltivazion dai sparcs (blancs, verts e colôr viole) e je in grande incressite (+50%) e, in dì di vuê, e ocupe 209 etars par une produzion vendibile di plui di 9 milions di euros al sporc.
◆ No va masse ben, invezit, la ande de coltivazion des patatis (tierce ortaie plui presinte tai orts furlans, cun 130 etars) parcè che la estension dedicade aes “cartufulis” si è ridusude dal 30%.
◆ Il cauliflôr al è la varietât plui coltade di verzis (93 etars), ancje se in chescj agns si è rivâts a riscuvierzi une coltivazion tradizionâl furlane, che e zove ancje ae salût, tant che il brocul di fuee.
◆ Chês che par talian si clamin “orticole da taglio” a ocupin, dutis insiemi, une estension di 23 etars. Lis cucurbitaciis (cocis, coçuts, cudumars, melons) a cuvierzin 91 etars di coltivazion cuntun aument des estensions coltadis a coce che al è rivât al 29%. A cressin ancje i liùms che a ocupin cirche 87 etars, intant che e reste stabile la coltivazion dai râfs (44 etars), ancje se e je la materie prime doprade par produsi la uniche Dop regjonâl tal setôr des pomis e des verduris: la broade, che e je tutelade za dal 2011.
◆ E ocupe 45 etars la coltivazion dal selino (+25% a pet dal 2011), pe plui part dedicâts ae coltivazion de varietâts di râf (85%), produzion carateristiche regjonâl.
◆ Stabile la produzion dai pevarons e in fuarte riduzion la melanzane (-50%). Si sbasse, ancje se di pôc, la coltivazion dal pomodoro (-7%) che e tocje 27 etars. Stabilis ancje lis estensions destinadis a cevole (18 etars), puar e ai. In contrazion, la coltivazion de spinaze (32 etars) e de latuie (13). ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +