Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La norme di atuazion di meti in vore

Serena Fogolini

Un zûc di scuadre par rivâ
ae competence regjonâl

La professore Elena D’Orlando, diretore dal dipartiment di Siencis Juridichis de Universitât dal Friûl, nus sclarìs cemût che la propueste di scuele “model Friûl” e pues pardabon deventâ realtât.
◆ Prin di dut, bisugne sclarî che i plans di intervent dai timps dal taramot e di cumò a son une vore diferents. Su la cuistion de emergjence sanitarie o vin di fâ riferiment aes diretivis dal guvier centrâl, stant che la normative si fonde su titui di competence esclusive dal Stât.
◆ Chê volte dal orcolat, il “model Friûl” al è nassût di une deleghe di funzions dal Stât ae regjon e ai ents locâi par chel che al tocje ciertis funzions aministrativis. Chest scheme, però, no si pues cjapâ e tornâ a meti in vore sic et simpliciter te nestre regjon, in dì di vuê, pal fat che la emergjence sanitarie di cumò no nus à tocjât dome nô, ma ben dut il teritori talian.
◆ Po dopo, bisugne ricuardâ che intal ambit de scuele la regjon e à competencis dome di caratar concorint, anzit, viodût che no je stade ancjemò fate buine une norme di atuazion dal Statût si cjatìn cul paradòs di jessi inmò plui indaûr des regjons ordenariis.
◆ No cate dut, e je vere che a son spazis di manovre lassâts aes regjons e ai ents locâi ancje par chel che al tocje la scuele. Par altri, culì si à di fâ un discors che nol è dome di caratar istituzionâl, ma bisugne ricuardâsi de autonomie scolastiche, par vie che lis istituzions scolastichis a àn un cjamp di autonomie garantide in maniere costituzionâl che ur permet di aprovâ regolaments che a van a integrâ lis fonts normativis statâls. Il discors di une scuele “model Friûl” al à di tignî iniment ancje chest aspiet. Nol è dome un probleme di rapuarts di caratar verticâl jenfri i nivei di guvier, duncje, ma ancje orizontâl, jenfri istituzions teritoriâls e scuelis.
◆ Par cumò, la nestre regjon e à pocjis competencis in materie di istruzion. Si podarès provâ a fâ un zûc di scuadre fra regjon e istituzions scolastichis, ma dome par chel che al tocje i spazis che a mancjin par fâ lezion o pes dotazions tecnichis che a coventin.
◆ Il Stât talian nol à mai vude chê di fâ buinis lis domandis de regjon sul cantin de autonomie, ma il guvier regjonâl di cumò al intint lâ indevant ta chest ricognossiment. Une norme pe atuazion dal statût e je pronte, parcè che i vevi lavorât parsore jo prime che mi sostituissin in comission paritetiche, però dopo no ai savût plui nuie. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +