Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La nestre stele comete no sarà mai chê dai potents di turni

Dree Valcic

✽✽ Cui che al pensave che al fos dome un scherç, une campagne publicitarie studiade mâl e puartade indenant ancjemò piês, al varà di ricrodisi. Cui che al pensave che une batude, une scrite ironiche, une cjapade pal cûl e bastàs a ridicolizâ la iniziative, al varà di fâ marcje indaûr e recitâ il “mea culpa”.
Cui che ancjemò, ancje tra lis fuarcis politichis che si riclamin al autonomisim, al tignive un profîl bas, par pôre che une critiche salvadie e podès alimentâ un clime di suspiets, di denunzie de unitât regjonâl, al varà di fâ autocritiche.
✽✽ Parcè che “Io sono Friuli Venezia Giulia” no dome si è imponût, ancje a fuarce di oblics e di ricats economics, sul marcjât comerciâl, ma al à slargjât il so domini perfit ancje a nivel istituzionâl. Simpri plui dispès, di fat, al comparìs in bande dal logo istituzionâl de Regjon.
✽✽ E tancj di nô a ridi su lis maiutis e sui cjapieluts metûts a pro di telecjamare dal president Fedriga, cence inacuarzisi che dut al leve inte direzion sielzude di cui che al veve tal cjâf un fin precîs: anulâ la presince e la impuartance de componente furlane, diluintle intun contest che al esaltave invezit la centralitât, ancje visive, di chê Vignesie che e tornave a jessi il riferiment di une realtât teritoriâl politiche e economiche.
✽✽ Chel logo maledet, tant cjâr al assessôr Bini, al faseve di screepiste a ce che o stin viodint in chescj mês: il tornâ sù dal concet di “Tre Venezie”, che o pensavin si fossin estintis, che a fossin sparidis, in plui che des cuviertinis dai vecjos cuaders di scuele, ancje par muart naturâl par mancjance di lidrîs.
✽✽ Al torne a fâ la sô comparizion l’adietîf “triveneto”, inmascarât par no creâ subit contrarietât, cul tiermin Nord Est, ma la prove e je palese. Si lu pues capî de informazion, dulà che gnûfs parons lu declarin cence miezis peraulis, e i risultâts si viodin za intes redazions e intes pagjinis locâls, te economie, dulà che tocs impuartants des risorsis furlanis a vegnin glotûts di potentâts venits.
✽✽ E nissun dai sorestants nostrans al alce la vôs par oponisi, masse cjapâts a ritaiâsi un puest intai conseis di aministrazion di chês aziendis aromai predis dai fonts azionaris, o a mantignî il rûl intes associazions di categorie. Ve mo la stele comete che nus ven proponude su la capane de globalizazion e de omologazion!
✽✽ No je la nestre. Jesù nol nas pai potents di turni. ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +