Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Ce celebrâ dal 1511: Juliete e Romeu o la rivolte popolâr?

............

1511. La locandine de celebrazion
1511. La locandine de celebrazion

Pai cinccent agns dal 1511 e je stade cualchi contraposizion su ce proponi in prin plan tes celebrazions: tra tantis clâfs di leture, chês dôs che a àn vût plui fuarce a son stadis, di une bande, la origjin furlane de storie di Juliete e Romeu (leade ae vicende de furlane Lucine Savorgnane e dal visentin, di mari furlane, Luigi Da Porto, che a varès ispirade la opare shakespeariane), di chê altre bande, e la grande rivolte popolâr.
Sot de contraposizion a son concezions e interès diferents su cemût invistî risorsis publichis: duncje e je ancje une cuistion politiche.
In cualchi câs si è rivâts a banalizâ la cuistion metintle sul plan “fasêt l’amôr, no stait a fâ la vuere”, in favôr de storie dai doi inamorâts. L’assessôr ae culture di Udin Reitani, invezit, al à staronzât la impuartance di Juliete e Romeu pal Friûl, cul argoment che, ancje se cheste storie e je nassude di fats furlans, in realtât la sô grandece e ven di Shakespeare e no de sô origjin.
Tornant ai aspiets di impostazion politiche, si pues resonâ ancje intune prospetive plui gjenerâl: cun ce criteri il Friûl aial di proponisi a se stes e al mont? Daûr di ce che si pense che ur puedi plasê a chei altris, o daûr di ce che il Friûl al à di sostanziâl e di origjinâl?
Cjalcjant su la furlanetât di Juliete e Romeu si doprarès la innomine di Shakespeare par vê visibilitât: a saressin ancje aspiets positîfs, ma al podarès jessi il segnâl che no si rive a viodisi cun maturitât e libertât di pinsîr e che e si calcole biel e impuartant dome ce che al è biel e impuartant par chei altris. Di fat, cence gjavâ nuie a Juliete e Romeu, al è un episodi che nol à nissun pês te storie e nissun efiet diret su la leterature dal Friûl.
Dut al contrari centrant di plui la atenzion su la rivolte popolâr dal 1511, ancje cun dutis lis tecnichis dal marketing, si propon un fat impuartant pai furlans di une volte e che al à di fâ resonâ ancje chei di vuê, un fenomen storic cognossût e studiât a nivel internazionâl e che al pues vê ancje efiets economics e turistics sul nestri teritori.
Semplificant, magari masse, o sin di gnûf devant de alternative tra provincialisim di “aparence” (Juliete e Romeu) e libertât di mostrâ la nestre “sostance” (la rivolte dal 1511).
Sandri Carrozzo

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +