Fevelant di Messâl e di Glesie Furlane, no si pues no vê iniment il documentari “Missus” (2017), che al conte propit des bataiis di chescj predis, massime chê pe messe in lenghe furlane. O ‘nt vin fevelât cul regjist, Massimo Garlatti-Costa, che l’an passât al à produsût un secont cine, “Predis, la nazione negata”, su lis figuris di pre Toni Beline, pre Bepo Marchet e pre Checo Placerean.
__
Cemût ti sêstu svicinât a Glesie Furlane?
Di frut o leievi i editoriâi di pre Beline su la Patrie dal Friûl, che gno pari al jere abonât. Tai agns o ai vût l’onôr di cognossi pre Roman Michelot e di deventâ amì di Christian Romanini, che mi contave ce che Glesie Furlane e faseve pal Friûl e pe cussience de sô int. Di li a Missus la strade e je stade curte.
__
Cemût âstu vivût il contat cun chest ambient?
Par me, che no soi mai stât un om di glesie tal sens tradizionâl, e je stade une scuvierte emozionante. O soi stât concuistât de passion, dal spirt e de fuarce tal puartâ indevant lis bataiis a ducj i coscj.
__
Cemût sono ladis lis presentazions di Missus e di Predis?
O crôt che Missus al sedi un dai films plui distribuîts, in Friûl e no dome. Al è stât proietât passe 50 voltis in regjon, uns 20 ator pe Italie e ancje tal forest.
In Friûl i Predis di Glesie Furlane a jerin simpri presints par rispuindi aes domandis. Cetancj spetatôrs a son vignûts plui voltis, menantsi daûr parincj e amîs. No vin mai vudis contestazions e chest al pues jessi let in dôs manieris: di une bande, nus dîs che lis ideis di Glesie Furlane a son condividudis, biel che di chê altre – ma o speri di sbaliâmi – nus dimostre che il furlan e il domandâ i nestris dirits no fasin plui pôre a di nissun.
Lis proiezions in Italie e tal forest nus àn fat capî che il messaç di Glesie Furlane al è universâl e al vâl par ducj i popui che a vivin un moment di pericul e di pierdite di identitât. I ladins lu àn cjalât come se al fos un film di int di famee. A Gjinevre, li des Nazions Unidis, un predi dal Sri Lanka si è alçât in pîts e mi à dit: “Jo o soi come chei predis tal film, o soi come lôr!”. Missus al è stât sielzût pal Festival Internazionâl dai cines Indigjens dal Messic, tant che esempli di resistence di une culture, di une lenghe e di un popul ae globalizazion.
Cun “Predis, la nazione negata”, invezit, o vin rivât a fâ cualchi presentazion prime de pandemie. Al è stât un sucès. Al è un film fuart, politic, che ti cjape tal cûr. Al è ancje une vore poetic. O ai cirût di dâi un tai une vore diferent di Missus, par creâ une esperience complementâr al prin film de trilogjie.
__
Ti someie che la bataie di Glesie Furlane e sedi condividude dal so popul?
La prime zornade di ripresis di Missus o jerin a Tarcint. A Pre ’Sef Cjargnel i jere stât dât il premi Pifanie pal lavôr incredibil di recupar de musiche tradizionâl furlane. Al à fevelât di dirits dal om e di dirit ae proprie lenghe e culture, che no jerin garantîts al popul furlan. La plui part dal public e je restade incantesemade, no rivave a capî il sogjet dal discors. Biel che o filmavi o ai capît subit indulà che al sta il probleme dal Friûl e dai furlans: inte ignorance di jessi e intal no savê di dulà che tu vegnis. Dut chest al puarte ae fin di une culture milenarie.
__
Ce public isal chel che al è vignût a viodi Predis?
Tante int e ven parcè che e cognosseve pre Checo o pre Toni, o parcè che e veve za viodût Missus o un altri gno film. Ma o ai vût plasê di cjatâ ancje tancj zovins che ae fin a saltin fûr cui voi che a barlumin e mi domandin ce che a puedin fâ pal Friûl… O ai simpri pensât che chescj cines a varessin di jessi presentâts intes scuelis. O vevin fate la esperience cun Missus e i students a jerin une vore cjapâts. E sarès une propueste di ripeti, cuant che al sarà pussibil.
__
Ce sens aial fevelâ di int dal passât, di autonomie e di lenghe furlane, ancje te liturgjie, cuant che il mont al è cambiât e si va indevant a doprâ simpri di plui l’inglês?
Il mont al va indevant inceât di un globalisim comerciâl, doprant la lenghe di un altri popul e dismenteantsi de proprie, combatint lis bataiis che i sorestants nus fasin crodi che si scuegnin combati. La int si lasse manovrâ. O crôt che mai come cumò o vedin di resonâ cui nestris cjâfs e liberâsi de laveblancjarie dal pinsîr unic.
I Predis di Glesie Furlane a son un esempli, une lûs, un pont di riferiment, massime ta chescj moments dificii pe culture e pe lenghe furlane. Lis vôs di pre Checo, pre Bepo e pre Toni a son simpri plui atuâls, plui fuartis e plui altis des fufignis che nus tocje scoltâ. La bataie pe aprovazion dal Messâl, fat e volût di Glesie Furlane, e je une bataie di dirit, che e à di jessi bataie di popul, o almancul di un popul che al è cussient di cui che al è. ❚
Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile
Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +
La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN
Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


