La uniche strade e je chê di no restâ sucursâl dai partît talians
Cualchidun al veve fat za il cont di trops implants par tornâ sù, di tropis gnovis pistis e albiercs che si sarès dotade la provincie di Bolzan in cambi dal vôt di astension dai doi parlamentârs de Volkspartei su la fiducie a Berlusconi.
In piçul, al è chel che al è sucedût in Spagne cuant che la poie di Convergència i Uniòn e je stade determinante pe formazion dal guvier Aznar o, a parts invertidis, chel di Esquerra Republicana di Catalunja ae zonte socialiste ae Generalitad di Barcelone.
I partîts che a basin la lôr fuarce eletorâl sul autonomisim a puedin deventâ dispès la gusiele de belance pes sieltis politichis su scjale statâl.
Oportunisim, e je la acuse che e ven indreçade a chest metodi di tratative, naturalmentri di bande di cui che te ocasion al cor il pericul di pierdi il confront e di consecuence il podê.
O lin fin in fonts ae cuistion, parcè che e rivuarde sì i sud tirolês, e in altris ocasions i valdostans, ma soredut nô furlans.
Finint cuntun “-isim” la definizion e sune cuasi in maniere naturâl tant che un dispreseatîf; cjapade intal so sens leterari e vûl dî invezit cjapâ la ocasion, la oportunitât apont.
E se cheste e je rapresentade dai interès de proprie int, dal propit teritori, vadie cjalade cun dispresi? Valino forsit di plui i interès dai talians?
Anzit, o disarès che chest tratâ al met – in chest câs la Volkspartei – in cundizions di fuarce, al cres il lustri devant de sô int: e ven di fat ricognossude la sô paritât di “autoguvier”, a pet dal centri roman.
E, tant par disbratâ il cjamp dal contingjent, vuê al sucêt cun Berlusconi ma al è sucedût cun Prodi e al sucedarà ogni volte e cun cualsisedi colôr di guvier.
Al è di mangjâsi ancjemò une volte lis mans: in Friûl une fuarce cussì no le vin e no le vin vude mai.
Pensait che cuant che plui alt al è stât il pressing istituzionâl su la cuistion furlane – Tessitori, tant par capîsi – il risultât otignût al è stât la regjon di cumò e la capitâl a Triest, propit parcè che a àn prevalût i interès dai partîts talians.
Par tratâ al vûl un moviment rapresentatîf di chei furlans. Cence, no dome no sarà nissune tratative cun Rome, ma nancje une scjassade di dignitât in Regjon.
L’OM DI BURI
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


