Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians

Dree Valcic

✽✽ Al è simpri plui evident che l’asset istituzionâl di cheste regjon nol pues jessi dismenteât o, piês ancjemò, platât. Al baste di fat cjalâ lis pagjinis dai cuotidians di chescj ultins mês par inacuarzisi di cemût che il probleme al sedi sot dai rifletôrs dai osservadôrs plui acûts de politiche nostrane. E je di pôcs dîs indaûr la analisi di trê sindicaliscj, Muradore, Ceschia e Dorigo, ex, ma no par chest mancul atents a ce che al sucêt a Triest, che di li si dedûs cetant grant che al sedi il pericul di un acentuâsi dal centralisim regjonâl.
✽✽ Un pericul? No, e je une ciertece che di chestis colonis o pandìn aromai di agns e sot ducj i governadôrs che si son sucedûts, segnalant une tindince che e je simpri stade presinte intes altis sferis dirigjenziâls de Regjon, ma che e je deventade plui agressive e arogante cun Serracchiani e cumò cun Fedriga.
✽✽ Çampe e diestre a pierdin significât devant de disposizion tignude in merit al Friûl e al rûl che al à di vê inte complessitât aministrative e politiche di dute la regjon.
✽✽ Fevelìnsi clâr: al orizont nol è un progjet concret di indipendence e “O fasarìn come la Catalogne e la Scozie” e reste pal moment dome une afermazion di principi, la jentrade di un program ancjemò dut di definî intal so viaç di atuazion.
✽✽ Svintulìn pûr lis bandieris des piçulis nazions oprimudis e cence stât, ma stin atents che intant no si vedi di tirâ jù la nestre. Anzit, che – fuarts di une propagande di minculpop di tradizion fassiste, che e tire bande la omologazion obligatorie di ogni robe sot de egjide “effevvuggina” – lis stessis peraulis Friûl e furlan a vegnin di fat butadis fûr dal vocabolari cuotidian no dome de politiche, ma ancje de gjeografie, de storie, des mangjativis che o mangjìn, dal vin che o bevìn. Il ricat al è fuart: o cun nô – e duncje o sin ducj FVJ – o pûr sparîts dai belançs dai assessorâts, fûr des convenzions, des iniziativis.
✽✽ Ve che alore e covente une clamade a ducj chei che in chescj moments tant decisîfs pe nestre int a scrivin e a fevelin di centralisim: no stait a crodi di podê convinci cui che vuê al à il podê o cui che al aspire a sostituîlu. I partîts talians lu àn intal lôr Dna, il statalisim al alberghe, in formis ideologjichis diviersis sedi a diestre che a çampe.
✽✽ Puartìn fin insom la critiche: par bati il centralisim e covente vuê une divierse articolazion des istituzions, al vignarès di dî “dait al Friûl chel che al è dal Friûl, a Triest chel che al è di Triest”.
✽✽ La Serracchiani e à falît in maniere misare cu la cancelazion des provinciis e cul disastri des Uti. Al stes disastri al è lât incuintri Fedriga cu lis svoladiis e ridiculis Edr, acronim par definî i (discognossûts al mitent) Ents di decentrament regjonâl.
✽✽ Al è clâr che cence une propueste crodibile e buine in sens storic, no saran altri che lis decisions cjapadis a Triest, cun in bal i milions di euros de Europe pe riprese economiche.
✽✽ Dulà larano, a ce coventarano? Fasêtsi la domande e daitsi la rispueste. ❚

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +