Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il logo che al ruvine la anime di un popul

Dree Valcic

✽✽ E je une imagjin che i nemîs dal Friûl no rivin propit a sopuartâ: chel vessil blu cun parsore la acuile patriarcjine. Cuant che le viodin che e svintule pardut intes ocasions plui variis, i antifurlans a vegnin cjapâts di atacs acûts di une alergjie degjenerative, che ju cjape cence remission ogni volte che le cjatin fissade dai obietîfs des fotocjamaris e sparniçadis sui social.
✽✽ Simpri plui dispès nol è viaç, event privât o public meritevul di considerazion che al ven doprât come testemoneance personâl di un ricognossiment identitari: e là che chest al sucêt, e je simpri la bandiere furlane a marcâlu.
✽✽ Par chest chei che a àn voie di gloti il Friûl e di fâlu disparî, a scuegnin stropâ cheste buse, e par parâ il colp a cirin di sminuî la impuartance dal so significât: lu staronzin inte dimension di un at banâl cence valôr, ma nancje chest al è avonde. Sì, parcè che il fenomen no si ferme, anzit, plui lu ridusin a alc di folcloristic, plui la mode si slargje e e devente une sorte di rît, une vere e proprie tradizion che si trasmet di pari in fi.
✽✽ Ducj i nemîs dai furlans che no si rindin a san trop che e conte cheste identificazion, e trop che e pues inlidrisâsi e difondisi in maniere capilâr, deventant une forme sigure di rapresentâsi e di identificâsi: par chest a vuelin scancelâle.
✽✽ Come che a insegnin i manuâi de controinformazion e de vuerilie psicologjiche, la miôr maniere par intosseâ cheste spontaneitât identitarie e je confondi lis aghis, rindilis turbidis, cun elements che intun prin moment a puedin someâ inocuis, ma che a son invezit velenôs come la muardude di un sarpint o l’asei di une jespe.
Par esempli si è fate une fieste grandonone a Çopule par Giada Rossi, medaie di aut tal ping pong aes resintis paralimpiadis di Parîs: une fantate nassude a San Vît, furlane doc, e ven mostrade intune fotografie “uficiâl” cu la bandiere dal Friûl. Ma no je la solite bandiere, dongje de acuile e à il logo bausâr di “Io sono FriuliVeneziaGiulia” cul tricolôr che nol jentre propit nuie. Parcè? Cualchidun al varà conseât di doprâ la foto di une atlete tant stimade e amade inte sô tiere par une operazion che no je identitarie, anzit… E je une maniere di ruvinâ un simbul cuant che no si è bogns di scancelâlu!
✽✽ Pensait aes dôs societâts di serie A che o vin, aes maiutis dal Udin e ae scuadre feminine di bale a svol dal Talmassons: l’assessôr Bini e il president Fedriga a batin cence padin marcant il rûl strategjic di chel logo dal pont di viste comerciâl. Il governadôr al va indenant: intune interviste al considere la operazion il plui grant sucès de sô aministrazion, e i crôt cussì tant che nol mancje mai di meti la felpe e la barete ancje tes ocasions uficiâls.
✽✽ Ma nol baste chest par mudâi la piel a dut un popul: insot no sin ducj “effevugins”… Ancje se dome a pronunziâ chest adietîf al ven di ridi, chescj ca mighe a schercin… ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +