
✽✽ L’ultin ton al rive de Coopca, la storiche cooperative cjargnele che e riscje il faliment e di no tornâ indaûr i sparagns depositâts di tante int a so non.
Cualchidun al scrîf che cheste e je le dimostrazion de fin dal “fasìn di bessôi”, ven a stâi che un model di svilup furlan nol pues esisti o che al è condanât de logjiche de globalizazion.
✽✽ Cheste teorie no e je vere. La cuistion e je invezit cuale che e je la clape dirigjente dal Friûl e lis sôs sieltis.
✽✽ Restìn tal cumierç: cui, se no la Regjon, aial dât vie libere ae nassite dal Outlet di Palme, al Tiare di Vilès o, plui in piçul – e nus ven di ridi sul piçul – a ducj chei centris comerciâi ator pal teritori furlan? E vie ciment su la tiere, vie lis buteghis di paîs e, tant che o sin, vie ancje lis scuelutis, lis ediculis, lis puestis.
✽✽ Se al fos pussibil, la politiche regjonâl, di çampe o di diestre al è compagn, e metarès adun dut in cuatri o cinc comprensoris. E cjalait che la riforme dai ents locâi e va in chê direzion. Il rest? Chês realtât dai nestris paîs, di chei che ancjemò a tegnin dûr, che a restin a presidi de mont, de culine, dai cjamps, ce fin àno di fâ? In non e par cont dal sparagn e de modernitât dome une robe: sfantâsi.
✽✽ Po dopo, si metin a vaî pes plenis dai flums, e pes franis, e e rive la litanie: «Al mancje l’om che al tegni di cont il teritori». Fals e jesuitis.
✽✽”Di bessôi” al vûl dî che dome une classe politiche e dirigjenziâl leade a plen cul so popul, cu la sô storie, e pues pensâ al doman in mût propositîf, util e onest. «Cui isal chel pari che, se so fi i domande un pan, i darà un clap, se i domande un pes i darà un sarpint» al è scrit tal Vanzeli. Cussì al dovarès jessi ancje pai nestris sorestants e no invezit cjalâ dome al partît o ae sachete.
Di front ae crisi, il Friûl al domande clarece e no si fide masse des promessis. O crôt che no sedi dome une cuistion di bêçs, ma di democrazie.
✽✽ Par lâ indenant al vûl savût viers dulà che o nin: une code pierdude di un sisteme Italie simpri plui disastrât o il centri di une gnove Europe che e pense e che e dopre il so cjâf par tirâsi fûr dal pantan?
Vuê o vin une politiche regjonâl pleade al prin aspiet, pal secont si à di movisi di corse.
✽✽ Prime che al sedi masse tart parcè che, cemût che al à dit Sergio Cecotti al laboratori di autonomie di Merêt, i timps a corin svelts: te Europe de fin dal Stât-Nazion, di une bande al è il gnûf centralisim di Marine Le Pen, di chê altre l’ideâl de Scozie e de Catalogne.
✽✽ Daûr di un sondaç di Repubblica, plui dal 60% dai furlans al è pe indipendence dal stât talian.
Cheste e je la verifiche di un umôr de nestre int, ma cussì al covente pôc e nuie, se no devente cussience e responsabilitât.
“La Patrie” e sarà un imprest di cheste volontât ancje tal prossim an e fin cuant che al coventarà. ❚
Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


