Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Vonde centralisim regjonâl

............

Il centralisim regjonâl al à metût il Friûl te ombrene e tancj siei cantins no son frontâts o a son frontâts mâl. A partî dal atac simpri in opare ae Universitât furlane, ae sô identitât e autonomie; aes esigjencis di disvilup e di inovazion dal sisteme produtîf e industriâl dal Friûl e duncje al lavôr di tante nestre int, di tancj zovins; ae scancelazion de Fiere di Inovazion dal mont industriâl furlan; al disimpegn a frontâ il modernament de plui grande infrastruture stradâl furlane che e va di Gurize a Udin, a Pordenon. E vie indenant.
A chest pont si à di dî: vonde vê un Friûl sparniçât che nol rive a fâ valê i siei dirits. Vonde lâ indenant su cheste strade. A fasin ben i Sindacâts dai lavorents CGIL, CISL e UIL – sperìn insiemit a imprenditôrs, Comuns e Provinciis dal Friûl – a manifestâ ai 19 di Març a Udin par riclamâ la atenzion de Regjon e dal Stât talian su la cuestion furlane che e je une cuestion di autoguvier e di disvilup.
Si vuelial meti in pîts la Aree metropolitane di Triest par dâi a chel teritori plui unitât e autorevolece? Benon! La Regjon e à però di ricognossi ancje la esistence de Comunitât des Provinciis furlanis, metude in pîts tal Setembar dal 2007.
Cheste Comunitât, direzude de Assemblee dai Conseis provinciâi di chenti, no à di gjestî lis competencis ordinariis des sengulis Provinciis ma e à di rapresentâ di front ae Regjon, al Stât talian e ae Union europeane i interès complessîfs di dute la aree dal Friûl, vuê trascurâts e te ombrene, e otignî competencis de Regjon par meti adun e in vore progjets pal rilanç e pal disvilup economic, sociâl e culturâl di dute la tiere furlane, ancje cui contribûts finanziaris dal Stât centrâl talian e de Europe. No si pues dome pratindi il federalisim de bande dal Stât talian viers lis Regjons. Si à di metilu in vore ancje achì, passant lis competencis di Triest aes Comunitâts furlanis.
Ma par fâ bogns chescj obietîfs, al covente che i partîts, lis scuadris di centri drete e di centri çampe, la Leghe nord e lis Istituzions che lôr a vuidin si convincin che vuê la unitât de Regjon (di cheste Regjon nassude mâl…) no baste proclamâle ma e je pussibile dome cul ricognossiment di dôs realtâts istituzionâls, il Friûl e Triest, che a puedin convivi te miôr maniere se ur ven dade la autonomie.
Curtis e che si tocjin, alore! Che i Comuns e la Comunitât des Provinciis furlanis si dedin ben di fâ. Lis resistencis fuartis di ducj i partîts si vinçaran dome cu la lôr decision e la lôr volontât di batisi insiemit a ducj i furlans.
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +