Gianluca Comar, Maurilio Tramontini, Luoghi e immagini della religiosità nella bassa friulana, Aiello 2008.
Istitût comprensîf diestre Tor di Daêl, Sants e madonis a man drete
de Tor NUS CJALIN, Daêl, 2008
A mieze strade jenfri li che cumò a son i paîs di Sant Vît de Tor, Crauì e Tapoian, une volte al jere un paisut che si clamave Palasi. Al veve tant che sant protetôr S. Jacum. E cussì, cumò, di un pôcs di agns in ca, une associazion culturâl che si clame Tormilaghis, e fâs une piçule fieste, li che al jere Palasi, ogni 25 di Lui. Chest an la ocasion e je stade buine par presentâ chest libri di Comar e Tramontini, risultât di un lavoron di ricercje e di studi.
Un biel libri cun 176 pagjinis in formât 30 par 21, plui di 350 fotografiis, dutis cuntune didascalie, lis mapis dai paîs, in mût che il letôr al puedi orientâsi.
Si fevele di glesiis, di gleseutis, di anconis, di pituris, di capitei e v.i. Vâl a dî dutis lis manifestazions che la devozion popolâr e à lassadis dilunc vie dai secui intal tiessûts urban e extra urban di chescj paîs: Alturis, Cjamplunc, Cjavençan, Crauì, Dael, Muartisins, Naiarêt, Navuacs, Perteulis, Privan, Rude, Sacilet, S. Nicolau, S. Vît, Strassolt, Tapoian, Vuanis, Visc.
Par ognune des glesiis e ven dade la tipologjie, la ubicazion, la proprietât, il cult e lis tradizions, une descrizion e une ambientazion, lis origjinis e lis trasformazions e, par finî, la cronologjie. Duncje une presentazion complete di ognidune di chestis imagjinis.
Ma il libri nol è dome chest. Al è ancje une miniere preseose di informazions di caratar storic. Il puest dulà che a son metudis anconis e gleseutis nol è a câs. Tantis ubicazions a àn a ce viodi nuie mancul che cu la centuriazion romane, vâl a dî che a àn daûr di se un par di miârs di storie.
E ancjemò: parcè cierts sants e no altris? Parcè tantis madonis? Parcè a Dael S. Nicolau e S. Durì si dano la volte? E S. Zuan Nepomuceno, che al vignive de Cechie (e che al à lassât olme di se ancje intai cognons di chenti, Mocchiut e simii)? E la Tor corie simpri inta chel stes jet di za fa 2.000 agns? (No, no cor inta chel stes jet…o magari sì, ma il jet nol è simpri intal stes puest).
Stes argoment pal libri editât des scuelis mezanis di Dael e Rude: plui di 250 pagjinis in formât 21 par 15. E ancje stes teritori, plui o mancul: a mancjin lis escursions intai comuns di Çarvignan (pe frazion di Strassolt) e di Bagnarie (par Privan), ma in plui e je Vile Visintine (che une volte e si clamave Camarcio). Dut scrit par furlan (cu la traduzion taliane insom dal libri, pp.202-251), cuntune grafie une vore curade e cence chei fai che masse dispès a scjampin, par vie che no simpri si fasin lis robis cu la atenzion necessarie.
Ancje culì tantis fotografiis (plui di 340), ma ancje tancj biei dissen dai arlêfs (un centenâr). E si capìs ce tantis materiis di scuele che a son jentradis in cheste vore: religjon, che ben si intint, talian, art e imagjin, storie, gjeografie, lenghe furlane. Un preseament i va al prof. Chialchia che al à coordenade la ricercje (che e à impegnâts doi agns di scuele), ae dirigjente M. C. Rocco che e scrîf la introduzion e a Ferruccio Tassin cu la sô jentrade, come simpri siore di riferiments e di notazions finis. Ma, si capìs, plui di dut, ai fruts che la ricercje le àn fate.
Doi libris di tignî a puartade di man, par consultâju tant che enciclopediis, par verificâ ce che si viôt passant pes stradis. E un invît a lis zovinis gjenerazions a lâ ator par chescj paîs a pît o in biciclete e a cjalâsi ator: di robis bielis di viodi a ‘ndi è tantis, baste alçâ un tichinin il nâs e no tignîlu simpri incolât sul telefonut…
Laurin Zuan Nardin
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


