Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Luigino Peressini, La maledizion dal esagon, Cormons, 2007

Laurin Zuan Nardin

Fevelant di fumuts par furlan, a volaressin ancje memoreadis lis tantis publicazions che, di un pôcs di agns in ca, a burissin fûr lis scuelis, sicu risultât des ativitâts di lenghe furlane che a vegnin fatis intes classis. Nol è facil vê un cuadri complessîf di chescj libruts, par vie che no dutis lis scuelis a publicizin lis lôr voris. E al va ancje dit che, massime intai prins agns, la cualitât no jere simpri alte (grafie a la buine, fai di stampe e di costrut).
Nol à nissun di chescj difiets chest libri (29 cm par 21), curât di Peressini (un non che aromai al è une sigurece) cu la colaborazion dai fruts de scuele primarie di Sante Marie La Lungje.
La introduzion dal sindic e de assessore a la istruzion, chê des mestris, 13 pagjinis di traduzion par talian des batudis des taulis dissegnadis, i elencs dai fruts, una pagjine di riferiments bibliografichis e dut il rest (plui di 50 pagjinis) al è dissen.
Un lavôr pazient e seguitîf di sgjâf intal passât, inte storie dal paîs e des sôs frazions, une riflession antropologjiche su lis liendis, une leture atente e profondide dal teritori a àn vût tant che risultât une publicazion preseose, dulà che i dissens di Peressini si sposin benon cun chei dai fruts, par tornâ a fâ vivi une liende antighe.
Una maniere inteligjiente par studiâ il passât, par studiâ la lenghe, par capî il puest dulà che si vîf, par imparâ a dissegnâ.
Dal rest il comun di Sante Marie al mastie culture: D’Annunzio, Ungaretti a son passâts par culì e alc a àn lassât. Provait a dâ un voli ator, se o lais intal municipi…
E une altre iniziative e va segnalade: une cjartine dal comun che, di une bande, e je une racuelte di ducj i tiponims e, di chê altre, une vuide detaiade dal teritori cun ducj i servizis, i puescj interessants, lis stradis e v.i. La cjartine si clame Sante Marie La Lungje, tiere di lûs e di maraveis, cun dissens simpri di Peressini e colôrs di Sarolta Szulyovszky.
Cui aial dit che un Comun al vedi dome di fâ marcjepîts?

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +