Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Tal cûr dal domo di Udin la memorie dal Patriarcjât di Aquilee

............

width="300"
Domo di Udin. La arcje dal beât Bertrant (foto FOTORF).

Si viôt simpri plui spes tes placis, li che si difint il lavôr e i lavoradôrs furlans, li che si difint la integritât dal teritori dal Friûl. E, di resint, e svintulave ancje sul Zoncolan al passaç dal Zîr d’Italie. Ma di dulà rivie la bandiere dal Friûl, chê cu la acuile zale sul font blu, deventade simbul de identitât furlane? E je la insegne dal Patriarcjât di Aquilee. Cui che al à voie di viodi la version origjinâl al à di lâ tal Museu dal domo di Udin, dedicât a Bertrant di Saint Geniès, il patriarcje che al segnà la storie de Glesie di Aquilee e che al de vivôr ae vite culturâl e economiche dal teritori. Alì a son conservâts ancje i siei paraments, chei di dulà che e rive la bandiere dal Friûl.
Tes capelis, dal Tresinte, di Sant Nicolau, dal Cuarp dal Signôr e tal batisteri, ven a stâi il nucli plui antîc dal domo, li che al è disponût il museu, e je la memorie de storie, de culture e de art dal patriarcjât di Aquilee ai timps di Bertrant.
Te prime capele a son lis pituris a fresc di Vitale di Bologne, dal 1348/’49, che a inzornarin la piture furlane e chê des regjons dongje. Te seconde a son trê temparis su taule dal decim cuart secul su la vite e la muart dal beât Bertrant. Di marcâ, tal batisteri, la biele arcje di marmul. Comissionât dal patriarcje Bertrant tal 1348 pe basiliche di Aquilee par acolzi lis relicuiis dai sants Ermacure e Fortunât, il sarcofac al fo po puartât tal domo di Udin par tignî il cuarp dal patriarcje, copât di nobii locâi tal 1350. Al è tignût sù di cinc statuis. Cuatri a varessin di rapresentâ lis vergjinis santis di Aquilee: Erasme, Tecle, Dorotee e Eufemie. Tal mieç, Sant Valentinian.
Il sepulcri al tignive ancje i cimelis di Bertrant, il furniment funerari dal beât, cumò tes vetrinis: paraments liturgjics e insegnis, tant che il cjamesot di lin cu la bandiere di sede cu la acuile sul font blu, ripuartade ancje tal vessil e tai cjalçârs, la planete di vilût cremis e la tele funerarie ricamade di lin.
A insiorin la mostre i ogjets di oresinarie sacre e profane fats tra il decim cuart e il decim setim secul, pe plui part risultât dal cult dal beât daspò de sô muart. Di segnalâ la crôs-spile di Sante Elisabete di Ongjarie, donade dal imperadôr Carli IV di Lussemburc.
Il museu si pues visitâ dal lunis ae sabide des 10 di matine a misdì e des 4 daspomisdì aes 6 sore sere, la domenie e i festîfs des 4 daspomisdì aes 6 sore sere. La jentrade e je libare. Informazions al numar 0432/506830.
Erika Adami

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +