Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – AGRICOLTURE. Mai, mês dai sparcs!

............

Cheste stagjon e je par solit chê dai sparcs: ormai ducj o savìn che il mês di Mai al è il moment miôr par cjapâ sù e mangjâ i sparcs.
Nô chi in Friûl o vin une varietât speciâl di sparcs, chei blancs.
I sparcs dal Friûl, par cuintri rispiet a ducj chei altris che a son verts, a son blancs. Cemût sucedial che i sparcs furlans a son blancs?
Al è avonde facil rispuindi a cheste domande: in Friûl i sparcs a vegnin tirâts sù in maniere particolâr: di fat i contadins – ma no dome lôr, tant al è vêr che a son tantis lis fameis che ju fasin vignî sù intal ort di cjase – a taponin lis plantutis cu la tiere, par fâ in maniere che lis plantis di sparcs no vedin lûs par che no si colorin. Fasint cussì, si rive a fâ deventâ il sparc blanc e a fâi cjapâ un savôr mancul fuart e un tichinin plui delicât di chel vert.
Il sparc al è forsit la verdure plui coltivade inte nestre regjon: i plui grancj produtôrs di sparcs si cjatin inte zone di Tavagnà, Tresesin e inte Basse Furlane.
No bisugne di fat dismenteâsi che inte zone di Tisane e di Fossalon di Grau, si cjatin tantis aziendis che a produsin sparcs, un pôc diferents di chei de zone dal Friûl di Mieç ma che la int di vuê a scomence a cognossi e a preseâ.
La Associazion pe Conservazion dal Sparc Blanc Furlan, e à za scomençât il procediment par protezi la Denominazion di Origjin (la Dop), propit par valorizâ e aumentâ la produzion dai sparcs inte nestre regjon.
Bisugne dî che intai ultins agns la produzion e je un pôc in ribàs: di chê altre bande, si pues dî cence nissun probleme che si è cirût di meti tante plui atenzion ae qualitât des produzions, che e je di sigûr une vore alte, come che al conferme ancje l’assessor regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino: «No si pues fâ fente di nuie: il sparc furlan, soredut chel blanc, al à di deventâ il vessilifar des nestris produzions di ort, tant che il Formadi Montasio, la trute, il pressut di Sant Denêl e il vin Furlan. O sperin ducj che al rivi a vê il riconossiment de Dop, parcè che o sin denant di un prodot di altissime cualitât, che al è tipic dal Friûl e che, a reson, o podìn clamâlu “tipicamente friulan”».
Cinzia Collini

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +