Centriçampe
«Citât di progjets che a puartin risorsis de Europe»
Vincenzo Martines, 54 agns, nassût a Triest e dai 7 agns a Udin. Par 8 agns al à zuiât di balon tai zovins de Udinese. Si è indotorât in Economie, al à scomençât a lavorâ tal privât. Tal 1991 si è iscrit al Pds, po Ds e Pd. Al è stât vicesindic di Udin cun Sergio Cecotti e Furio Honsell e dal 2013 al è conseîr regjonâl. Candidât di Sinistra Aperta, Siamo Udine, Innovare, Partito democratico.
Udin tant che “capitâl dal Friûl”. Il dibatiment, su chest teme, al è ferbint. Ce pensial? Cuâl rûl pensial che e vedi di vê la citât?
«Bielzà tal 1947 Pasolini al diseve che bisugne trasformâ la preistorie in storie e la nature in cussience. No crôt in Udin capitâl dal Friûl tant che “caput mundi”, par vie che al volarès dî considerâ la citât un scjalin plui insù dal rest dal teritori. In dì di vuê a son tantis lis citadinis furlanis che a rapresentin il spirt e la culture furlanis».
In ce relazion aie di metisi cul teritori?
«Udin e je une citât che te sô anime, te sô storie e te sô cuotidianitât e rapresente dutis lis animis dal Friûl. Inalore in chest sens o crôt che e puedi vê un rûl ancje di riferiment. Pensâle tant che “caput mundi” in rapuart al rest dal teritori, invezit, e je une concezion vecje. Cjalantle sul presint e par cemût che o viôt il so avignî, Udin e je di par se il Friûl»
Cuâl pês aie di zuiâ in Regjon?
«Udin e à di jessi citât di progjets che a puartin risorsis de Europe. No pues, duncje, no pensâju se no slargjâts a cjapâ dentri il teritori dal dulintor, dutun cu la Universitât e fuarcis privadis. Cussì o rivarìn a jessi un teritori competitîf e a vê un rûl politic e economic te suaze regjonâl. Al Comun i spiete l’impegn di savê meti adun lis miôr energjiis par jessi prins in Friûl-Vignesie Julie».
Ce pensial di fâ pe lenghe e pe culture furlanis?
«La culture in gjenerâl e je un aspiet che al diferenzie Udin. La lenghe furlane nus permet di contâ cui che o sin pardabon. Si pues daurman meti in pins, par esempli, une Stagjon di teatri e culture furlanis, cu lis fuarcis unidis di Css, Nico Pepe, dal Teatron. Si capìs che e covente la volontât di ducj».
Su cuâi fronts pensial di intervignî in maniere prioritarie in câs di elezion?«Guviernâ cui citadins: decentrament e partecipazion; prevenzion e sigurece; sanitât e intervents cuintri la puaretât».
di Antonella Lanfrit
Contile juste / Plebissît pustiç
Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +
Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane
Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +
Cungjò / Mandi, Bruno.
Redazion
Al declarave “che nol è dificil fâ telecronachis in marilenghe e che il furlan al à peraulis e espressions di pueste par fâlu”. lei di plui +
L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc
Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +
La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade
Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +