Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cjargna ti saluda

Dree Venier

La rivoluzion copernicane
vive e concrete di Pre Toni

Il 25 di Avrîl dal 2007 al reste une date memorabile par Glesie Furlane e par dut il Friûl. In chê dì, fieste di S. Marc, a Visepente si celebravin i funerâi di pre Antoni Beline cuntune glesie colme di int pierdude fra lagrimis, marums e preieris intant che lis bandieris de acuile furlane a svoletavin sul sagrât.
◆ Fra ducj i intervents di chês esecuiis, o ricuardi: Cjargna ti saluda, da tô int di Rualp, Dincuan Treli, das plêfs di San Martin e di San Zuan. O speri che nissun, scoltant, al vebi in chê dì pensât: “Tabele di nons, folclôr, sprocs di int fûr dal mont”; o soi però sigûr che par pre Toni, chel al è stât il regâl plui biel dal so funerâl.
◆ Al è un scrit incorât; al comence fasint memorie dai paisans che pre Antoni al cognosseve no tant pal non anagrafic ma par chel sorenon che la vite di paîs ur veve blecât intor; al continue disint che lis personis a son achì parcè che a ti àn volût ben coma ca si vûl ben ai lôr. Àn capît subit che tu eras come lôr, ca tu eras lôr, un esiliât su la tiera e un slontanât coma lôr, un biât Crist che al paiava di persona pas sôs ideas e pa sô coerença, un puar Crist. Al conclût cuntun sconsolât: Cui cumò varaial plui il coragjo… domandis o miôr un berli dai pierdûts, lament che nol à nuie ce invidiâ ae supliche/preiere disperade da I Turcs tal Friûl di Pier Paolo Pasolini.
◆ O podìn meti Cjargna ti saluda dongje a un salm de Bibie li che o laudarai il Signôr par dute la mê vite parcè che Diu no ur dinee la sô providence ai tibiâts, ai afamâts, presonîrs, vuarps, forescj, vuarfins e veduis impen che lis trainis dai triscj al savolte (Sal 146).
◆ Di cheste int tibiade e jere fate la religjon che pre Antoni al amave; li che i predis no si dan da fâ par indutrinâ midiant di rîts e di devozions, ma si metin a vivi cu la int ae maniere dal Mestri, dal Jesù dai vanzelis. Cussience, dignitât, veretât, rispiet, justizie, a vevin di formâ une comunitât di fameis li che nissun al ven smenteât o escludût.
◆ Par chel che al cognòs i timps, e jere une rivoluzion copernicane, un meti in prin plan il popul di Diu, i laics, i Furlans, oms e feminis intal spirt dal Concili Vatican II (1962-1965); siums che a restin ancjemò utopiis se pape Francesc al continue a bati che o vivìn tune glesie infestade de peste buboniche dal clericalisim e dai laics clericalizâts.
◆ A dî il vêr, ce che pre Antoni e Glesie Furlane a puartavin indevant fra i suspiets di cierts ambients catolics al jere ce che ancje la curie di Udin e cirive di imbastî. Di fat, propit tal Jugn dal 2007 cuasi dusinte predis de diocesi insiemi cul vescul bons. Pieri Brollo si jerin dâts dongje par trê dîs residenziâi a Lignan su: “Lassâsi supâ de umanitât de int come Jesù, om e mestri di relazions”. Il motîf dal incuintri al jere: indreçâ il predi a deventâ om di dialic in maniere gnove, e ancje, formazion di un laicât responsabil in prevision des plevaniis cence predi.
◆ Dome che la curie e studiave, e rifleteve, e discuteve, e faseve teoriis, e ciclostilave documents intant che Glesie Furlane e meteve in pratiche lant pe sô strade.
O stoi leìnt il libri “La stampa cattolica friulana dal risorgimento al fascismo” di Carlo Rinaldi. La croniche dai timps nus presente un clericât e un laicât catolic furlan preparât, libar, sclet, dotât di une autonomie che in dì di vuê no si le viôt nancje cul binocul.
Nol è un biel moment, ancje parcè che la nestre societât e je jentrade in plen te etât de tecniche e e sta cjavalgjant viers la inteligjence artificiâl: al sta cambiant il nestri cerviel e il mût di viodi il mont intant che te religjon o sin fers tune pastorâl patriarcjâl di altris timps aromai superâts.
◆ Spieli stralusint di chest salt a son lis gnovis gjenerazions che a bandonin la glesie a pleton.
Pre Antoni e Glesie Furlane a àn simpri risolt i problemis pastorâi metint al centri de atenzion e scoltant la int cu la sô vite e lenghe, cul so sens religjôs popolâr di vanzeli, cui siei progrès culturâi, cirint di dâ dongje une comunitât che vuê le clamin “inclusive” parcè che e je vierte a ducj. Ducj… ducj… ducj… come che al dîs pape Francesc; ma chel ducj alì al jere za dentri vîf e concret in chel Cjargna ti saluda e te azion pastorâl dal grup di GF dai agns ’70 dal secul passât incà.
◆ Al sta rivant bons. Riccardo Lamba, il nestri gnûf vescul che o ricevìn cun dut rispiet e grandis sperancis come che i Furlans a àn simpri fat. Al ven des metropolis di Milan e di Rome e si cjatarà a fâ di pastôr te rusticitas de glesie di Aquilee.
Espert di moviments e di corints modernis di pinsîr, che al vebi, tai agns, di cjatâsi di famee e content fra di nô tune glesie multietniche, siore di storie passade ma puare tal presint. Che il Signôr i dedi la gracie di scoltâ il popul di Diu che al è in Friûl e di deventâ peraule di chei che no àn vôs. ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +