Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Sâl, salmuerie o glerein: ancje lis pistis ciclabilis a àn bisugne di manutenzion invernâl

Barbara Cinausero
Pistis ciclabilis di Invier

Par solit, cul sbassâsi des temperaduris si sbasse ancje il numar di cicliscj su lis stradis, ma il club austriac dal trafic (VCÖ) al à viodût che in medie il 50% di lôr al volarès continuâ a doprâ la biciclete, ancje se dome di cuant in cuant, ancje vie pal Invier. Cun di fat, il numar si sbasse fin al 7% intai mês di Zenâr e Fevrâr, par vie de nêf su lis pistis ciclabilis che a deventin impussibilis di doprâ.
◆ In timps di pandemie, che i mieçs publics a son cetant pericolôs di doprâ, a son simpri di plui chei che a vuelin continuâ a zirâ in biciclete e, si che duncje, lis aministrazions publichis a capissin che bisugne lâ incuintri a cheste esigjence. Alore a cjalin ce che a fasin intes citâts de Scandinavie, là che lis pistis ciclabilis a àn la stesse prioritât di manutenzion des stradis normâls e, scomençant dal 2025, a varan la precedence.
◆ Par cumò in Austrie lis pistis che si tegnin par impuartantis, par vie dal trafic de scuele e dal lavôr e pal colegament jenfri i paîs, si cjatin al cuart puest intune schirie di siet, par chel che al tocje lis manutenzions invernâls des stradis, vie che chês altris a son al cuint. Ma i timps a stan sburtant dut il setôr alpin a mudâ otiche.
◆ L’indreçament lu da il Vorarlberg, une des regjon plui montagnosis e nevosis de Austrie, là che di Dicembar a Març si spindin fin a 950 euros par km pe manutenzion des pistis ciclabilis. Cheste e ven fate cun machinis di pueste che a sparnicin une sorte di salmuerie, che cussì si dopre cetant sâl di mancul. A Innsbruck invezit si provarà doprant il sâl. Cun chestis provis si spere di podê aumentâ la utilizazion des pistis vie pal Invier, ma soredut di incressi la sigurece dai cicliscj, stant che, se si dopre glerein come che si faseve prin, si sbrisse dispès, massime se si frene, cul pericul di fâsi mâl.
◆ Par che il sâl nol vuasti lis areis verdis dal dulintor si à pensât di ridusilu al minim, doprant mieçs speciâi che lu sparnicin cun precision. Cu la Vierte si varès daspò di lavâ ben lis cjarezadis par che il dam al sedi il mancul pussibil.
◆ I berdeis no son ducj achì: a Salon, purtrop, in dute la citât no si pues butâ sâl pes stradis, fale chês là che a passin i mieçs publics. Ancje la stiernete di glerein no je masse ecologjiche, se si pense al polvar che al bute sù e ae dificoltât di gjavâlu vie inte Vierte. Dut chest al coste tantis oris di lavôr, ma ancje tancj bêçs pal smaltiment, par vie che al è un refudum speciâl.
◆ Cun di fat, la volontât di doprâ un mieç public, che al è une vore ecologjic, e i problemis che chest al tire daûr par vie de nêf di Invier a somein in contrast. Si tratarà di cirî une vie di mieç, stant che no si pues vê il caratel plen e la massarie cjoche! ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +