Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – “Venis stropadis”

............

I claps colâts jù inte strade di Baûs a àn tornât inmò une volte a meti in lûs une des tantis problematichis cjargnelis: chê de viabilitât.
O vin viodût che une strade che e ven sierade – come in chest câs, par cirche un mês – e puarte une serie di consecuencis drastichis no di pôc cont; il trafic al ven zirât viers altris stradis secondariis che il plui des voltis no son adatis a sopuartâ il trafic pesant. Nol è di mancul pês il fat che, te strade che e ven sierade, si regjistre une pierdite economiche pes ativitâts che a stan in pîts cul passaç de int, cence contâ dutis chês altris consecuencis che a colin su pe schene de int che e vîf li e che e scuen fâ i conts cu lis dificoltâts di ogni dì dal vivi in mont. Al è di agns che si cjacare di chest probleme seri, ma se vuê al torne dispès in voghe al è parcè che nol è inmò stât risolt.
Al tocje simpri che al sucedi alc di grues par che ‘cualchidun’ al vierzi i voi e che al cjapi decisions  seriis.
E je vere che tal câs de strade di Baûs o vin podût viodi che la emergjence e je stade risolte in pôc timp, in gracie ancje dal intervent preziôs de Protezion Civîl, des Istituzions che a son intervignudis in timps curts. Nol baste però intervignî tal moment de urgjence, magari cun lavôrs pustiçs, e po dopo sierâ il cantîr.
Al è just bati il fier cumò che al è cjalt, e al è ce che a àn fat i aministradôrs de zone: a àn domandât subit intervents bogns par sistemâ une volte par dutis la viabilitât.
La strade di Davâr e je dome che un spieli, ma al baste zirâ la Cjargne par vê un cuadri de situazion no propit ‘legre’ des stradis: tal cjanâl de But, dilunc la statâl 52 bis, a son stadis butadis jù dôs galariis ma a son inmò tocs strets e pericolôs indulà che il passaç intal stes moment di doi veicui al devente un riscli. Compagn tal passant che di Comelians al mene a Rigulât: in cirche 4 km, a son une cincuantine di curvis pericolosis; no è di miôr la strade Vile-For di Avoltri, une vore batude soredut dai mieçs pesants (al baste dome pensâ ai camions de “Goccia di Carnia” e de Cjartere di Davâr che ogni dì a àn di passâ).
Lis stradis a son tant che lis venis tal cuarp uman: a garantissin il passaç, il colegament, il contat   pe int che e vîf e che e à decidût di restâ, fasint un grum di sacrificis, in mont.
I sorestants, chei che a àn il podê, a varessin di cjapâ a cûr une volte par dutis chest probleme, dant vite a une serie programazions di sistemazion de viabilitât de mont.
E je vere che di cualchi an, in gracie dal Zîr di Italie des bicicletis, cualchi bocon di strade e je stade sistemade e asfaltade, ma la int de Cjargne – par viodi sistemadis lis stradis – ae di sperâ tal passaç di an in an de caravane dal Zîr di Italie?
Marta Vezzi

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +