Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Lâcs di Cjavaç e Verzegnis in pericul

............

La Edipower S.p.A., proprietarie de centrâl idroeletriche di Somplâc, e à presentât un progjet di ampliament (rivât intai Comuns inte Primavere dal 2008) che al proviôt la realizazion dal bacin di Verzegnis a Somplâc di une seconde galarie in pression e la instalazion, dongje des 3 turbinis za in vore, di 2 turbinis “reversibilis” che a produsin energjie di dì tes oris di ponte e di gnot, tes oris di basse domande, a pompin tal bacin di Verzegnis la stesse aghe ingrumade di dì a Cjavaç. La opare, completade intal zîr di 3 agns, e varà un cost di cirche 100 milions di euros.
In tiermins economics il progjet al à i siei ponts di fuarce tai incentîfs dal marcjât eletric pe produzion di energjie che e ven di fonts rinovabilis e te diference tra l’alt presit di marcjât dal kwh tes oris di ponte rispiet aes oris di basse domande.
In tiermins ambientâi la realizazion dal progjet e compuarte une continue variazion dal nivel dai lâcs (a Cjavaç dai atuâi 66 mc/sec. si tocjaran i 110 mc/sec.); il seguitîf apuart di aghe al puartarà a intorgulâle lant a modificâ i ecosistemis dai lâcs.
Un altri pont al è chel dal paltan. Il lâc di Verzegnis pal  passât, su progjet dal Enel che al proviodeve la pulizie dal font par recuperâ la capience origjinarie, al è stât disvuedât, ma a àn scugnût lassâ pierdi parcè che a jerin dificultâts tal smaltî chescj paltans.
Chescj e atris motîfs a àn puartât il Comitât “pe difese e il disvilup dal lâc” (nassût cumò) insieme a chel “pe tutele des aghis dal bacin montan dal Tiliment” (in vore di diviers agns) a presentâ, a fin Dicembâr, une petizion cun 8656 firmis al President dal Consei Regjonâl, Edouard Ballaman e al President de Regjon, Renzo Tondo.
Cumò il progjet al è a Rome in spiete da VIA regjonâl (Valutazion Impat Ambientâl) fermât parcè che la Regjon e à deliberât di no podê esprimi il “parê di compatibilitât ambientâl” par mancjance di documentazion. I Comuns interessâts a àn dât il lôr parê favorevul.
I Comitâts inmò a domandin che il lâc di Cjavaç, il plui grant de Regjon, al rientri tun plan di valorizazion e inseriment tal contest storic, culturâl e ambientâl dal teritori dongje (Fuart di Osôf, Cjase des paveis, plêf di Cesclans, risierve naturâl di Curnin…).
Za di un pôc i Comitâts a son in vore cun volantis e incuintris; fasint cussì, come in altris ocasions, a deventin ponts di riferiment pe int e dispès mediatôrs tra la Istituzion e la int. Il lôr lavôr al è impuartant, al jude a vierzi i voi, a stâ atents e soredut al trasmet l’amôr pal propri teritori.
Marta Vezzi

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +