Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – «La muart, un viaç viers dulà?»

............

Nassi e murî a son doi elements un peât di chel altri. Un che al nas al à ancje, timp o tart, di murî. E su chest ducj o sin dacuardi. Ma cuant che o tachìn a pensâ a ce che al vûl dî vivi e murî si puedin tirâ in bal diviers aspiets.
E al è ce che al è saltât fûr inte cunvigne interessante, organizade di «Carnia in movimento», tal mês di Lui intal bosc di Musers, a Çurçuvint.
Secont il filosof Luca Grion, un dai relatôrs de serade, la filosofie e je une grande riflession su pe muart. Il famôs Platone al diseve che l’om al scuen fâ i conts cu la anime e cul cuarp. La anime e je impresonade intal cuarp e la filosofie e je la cure da la anime. Insiemi al so sucessôr Aristotele a disevin che la vite e covente ai oms par capî ce che a son e a fâ cressi in lôr ideâi di justizie.
Il concet di muart, stant al psichiatre Adriano Segatori, intal cors dai ultins agns al à cjapât une plee divierse. Une volte la muart e jere vivude, partecipade di ducj i familiârs, dai amîs come un event naturâl che al fâs part de vite. In dì di vuê la vision de muart e je divierse: la muart naturâl no esist plui, si tint a fâ crodi che si pues vivi par simpri. Dut chest ancje parcè che, secont il psichiatre, inte societât di cumò e mancje la vision sacre de muart, une vision impuartante par frontâle; i studis dai psichiatris e dai psicolics si son jemplâts e i seminaris si son svuedâts.
Altri pont di viste inmò al è stât dât dal vescul Alfredo Battisti: la muart e je un dissen misteriôs di Diu. Ancje Jesù su pe crôs al à vivût la muart cun ingôs, cun pôre tant al è che a un ciert pont al à vosât «Diu gno, Diu gno parcè mi âstu bandonât?». Ma il dì di Pasche al è resurît dai muarts, di li e je nassude la plui biele notizie: la muart che e je un viaç viers il nuie, cun Crist e je deventade il viaç viers il cîl.
«Ogni dì metêt une poltrone a man çampe e cjareçait la vuestre muart» al dîs il psichiatre «se o pensassin cussì si rindaressin cont de impuartance di ogni moment che o vin devant».
A ognidun la sô conclusion…
Marta Vezzi

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +