Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – IGT: e i vins furlans a son «Venezia Giulia»

............

Un rap di Ucelut, segont la regjion IGT Venezia Giulia
Un rap di Ucelut, segont la Regjion "IGT Venezia Giulia"

La Indicazion Geografiche Tipiche (plui famose come IGT) e je une marcje di origjin che e  cualifiche i vins produsûts intune zone specifiche, che e presente uniformitât ambientâl e che e à di dâ carateristichis omogjeniis al vin stes.
LA SITUAZION_ Intune piramide di cualitât, a son vins di cualitât che si dividin in DOCG e DOC, e vins di taule che si dividin in IGT e vins di taule gjenerics. In Friûl, a son Ramandul e Picolit che a son DOCG, e po vot  DOC: Carso, Collio, Colli Orientali Friuli, Friuli Annia, Friuli Aquileia, Friuli Grave, Friuli Latisana, Friuli Isonzo e la interregjonâl Lison-Pramaggiore cul Venit.
La leç 164/92 (come 5 art. 24), par tutelâ lis DOCG e lis DOC, e improibìs di doprâ  par une IGT  cualsiasedi non za utilizât par DOCG e DOC. Dal moment che «Carso» e «Friuli» a son za presints inte DOC, si veve di cjatâ une soluzion par nomenâ il vin IGT che e fos dut câs indicative de zone che no si podeve doprâ il non (Come 1 art.7).
Par fâ un esempli, il Trentin al à inventât, tant che IGT , «Vigneti delle Dolomiti».
DECISION… PE UNITÂT_ L’Assessorât regjonâl de Agriculture dal periodi, metût di front a cheste cuestion, poiadis di bande lis propuestis, al à pensât di scartâ la peraule «Friuli» e tignî invezit «Venezia Giulia» par denominâ la IGT e par fâ viodi la unitât regjonâl (cussì a disin i gjornâi de epoche). Si podevin fâ altris sieltis ancje di fantasie (Tiere Furlane, Vignis Furlanis…), domandâ plui IGT (come che a àn fat tantis regjons, ancje piçulis) ma cussì e je lade, e cumò la IGT Venezia Giulia e cjape dentri dut il teritori aministratîf des provinciis  di Gurize, Pordenon, Triest e Udin.
A Vinitaly, l’exTocai diventât «Friulano», aromai al è lançât sul marcjât insieme cul slogan «Friulano totalmente friulano», a rapresentâ prodots e vins dal teritori dal Friûl. E alore borascjade, parcè che masse «Friulano» al fâs mâl.
ESEMPLI TOSCAN_ In Toscane, che di  vin bon si intint, cualchi produtôr, par podê produsi vins di cualitât alte, ma dulà che i dissiplinârs di produzion a jerin masse strents, al à prodot vins IGT che i specialist americans dal vin a àn clamât «Supertuscans»: si fevele di Tignanello, Ornellaia, Sassicaia. Chest ultin, patecipant  tal 1987 a un concors a Londre, al à vinçût sui grancj vins di Bordeaux.
E i furlans, lassant pierdi lis cjartis boladis e lavorant di cualitât, saressino bogns di produsi alte cualitât e creâ Superfurlans? Cheste je le sfide: ai produtôrs la rispueste.
Mara Piccoli

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +