Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Ents locâi: une propueste

............

Si visaiso il “miracul” dal taramot? Stât, Regjon, Comuns e – parcè no? – la Glesie: dutun. Cuatri istituzions par une ricostruzion che e à fat scuele. Partìn di chi, di chest dât inconfutabil, par provâ a pensâ a une Cjargne anime di se stesse, de sô int, comprendude chê che e à metût lidrîs di là de “dighe” tumiecine.
SOSTIGNIBILITÂT_ In struc: formâ comuns sostignibii – no plui di cuatri, lant daûr magari ae orografie des vals – che a laressin al vôt normalmentri ogni cinc agns. Pe valade de Bût, par esempli, cjatade la sede plui juste  e conveniente – metìn Paluce – , al podarès jessi l’incorporament dai comuns atuâi di Liussûl, Trep di Cjargne, Paluce, Çurçuvint, Sudri e Ravasclêt, mantignint operatîfs i ex municipis pai servizis.
LA ASSEMBLEE_ Fate la operazion “Comuns de Valade”, dâ vite a une Assemblee cjargnele di “osservatori” permanent a votazion direte, cun rapresentants di ducj i centris abitâts. Il so compit autonom/decisionâl al sarès propit chel di osservâ, di controlâ, di proponi e di domandâ l’impegn  concret dai rapresentants politics regjonâi e nazionâi, in plui di furnî struturis tecnichis e aministrativis ai comuns, fasint cont suntune juste disponibilitât finanziarie.
Altris istituzions o  caroçons no coventin.
La prime richieste, e podarès jessi chê di dâ mandât ae Regjon di fâsi interprete cul Guvier par che al vegni determinât il stât di Zone Francje su dut il teritori cjargnel.
FISCO_ Un regjim fiscâl vantazôs al judarès a mantignî sul puest lis ativitâts economichis che za a esistin e al tirarès dongje altris insediaments produtîfs. No dome capanons, però: incentivâ la iniziative publiche e privade dal turisim, de zootecnie, cul recupar di terens pustots e bandonâts, e cun chei si varès la tutele dal paisaç e il rilanç des ativitâts agroforestâls.
Un volan par un disvilup compatibil, par une tiere disvantazade e di mont. Par fâ chest, tocje prin di dut domandâ il consens a la int, magari cuntun referendum, scancelâ cualsisei cjampanilisim cuintriprodusint e vê un unicum comun bon di puartâ “fen” in chel che al è il stali de Cjargne.
Par ultin, al è impuartant identificâ ben in sede di elezions personaçs che a puartin sì indevant i interès dai lôr partîts, ma soredut chei de Cjargne, e culì ancje i cjargnei sparniçâts par dute la Regjon a podaressin dâ une man.
DINO TEMIL

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +