Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. La matematiche e la art di bevi un aperitîf

............

Al è ator cualchidun che al pense che i furlans no sedin cussì tant lavoradôrs come che a disin, cun dut il timp che a passin tal bar. Nuie di plui falât, e cumò us al dimostrarai.
Cuâl isal l’aperitîf furlan par ecelence?
Lu san ancje i claps (soredut chei claps che a son poiâts dongje di une ostarie): l’ «un par doi». Ma si sêso mai domandâts il parcè? Al è clâr: parcè che il furlan al à simpri passion di lavorâ, e cul un par doi al lavore ancje cuant che al polse.
Lin par ordin.
L’un par doi (pardabon covential che us al displei?) si lu fâs cun «Gingerin» e vin blanc. «Un» al è il Gingerin, «doi» chei che a àn di bevi, duncje lis tacis: si divît il Gingerin tes dôs tacis, e dopo cul vin blanc si implene chel che al reste de tace (e in chest câs, nol jentre se il furlan al è otimist o pessimist: la tace e va jemplade dute, no dome mieze).
Duncje, l’un par doi al è dome par doi di lôr. Se invezit a bevi a son in cuatri, e covente un pocje di matematiche: si puedin ordenâ «doi un par doi», ma al sune mâl a dîlu. Cussì, il vêr furlan al scomence cui calcui, e i doi un par doi a deventin un doi par cuatri, secont la distribuzion de moltiplicazion: b/2x(1×2), plui semplicementri (b/2)xb, dulà che «b» al sta pal numar di bevidôrs.
Dut ben, fin che lis personis che a bevin l’aperitîf a son in numar pâr.
Sîs personis? 6/2×6: trê par sîs.
Vot? 8/2×8: cuatri par vot.
Viodêso? Il furlan nol polse mai, nancje tal bar! Lui al à simpri di lavorâ, di calcolâ, di mateâ cul çurviel.
Ma la vere dificoltât e rive cuant che chei che a bevin a son in numar dispar: ce si fasial? Un Gingerin di dividi par trê, cussì al ven fûr plui vin te tace (un par trê) o ben doi Gingerins par trê tacis, che a lassin mancul puest libar pal vin (doi par trê)?
Cumò si capìs miôr parcè che l’un par doi al è l’aperitîf dai furlans: parcè che no ju lasse rilassâsi mai. Al è il furlan che al à di sielzi la dose di meti, cussì al è sì un client, ma tal stes timp al è ancje un pôc ustîr, duncje lavoradôr. E cun chê storie dal un par doi si displee ancje l’inzen che a àn i furlans tal sparagnâ: usâts come che a son a fâ di cont, no ur scjampe nancje un franc.
Eh, sì: la vite in Friûl e je dure par chei che no àn imparât a memorie lis tabelinis, di piçui: simpri a sintîsi ignorants intun mâr di sienziâts, e obleâts a ordenâ simpri e nome spritz.
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +