Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Cuant che il furlan nol è plui tant DOC

Bete di Spere

Il frico, il mus, i cjarsons, la brovade, la ocje e il Montâs: al rive Friuli Doc, e i protagoniscj a saran come simpri ducj i prodots “tipics furlans”.
E lis abitudinis, lis tradizions? Si podie fâ une graduatorie dai mûts di fâ e di pensâ “tipics furlans”? E se sì, lis tradizions “tipichis furlanis” sono simpri chês o si evolvino vie pai agns?
Il furlan, si sa, al è tacât a lis sôs usancis e nol va tant daûr a lis modis, ma ancje lis usancis, par une reson o par chê altre, no restin simpri compagnis: a van sù e jù, come lis cjançons in une classifiche.
Al va simpri plui jù, par esempli, il spritz “normâl”, chel che par noaltris in Friûl al è il “spritz e vonde”. Vignût dongje in ponte di pîts, come une robe gnove, cumò il “spritz cul aperol” al è rivât fin parsore de classifiche dai aperitîfs e al è deventât plui “tipic furlan” dal “spritz e vonde”, tal sens che tu lu viodis sui taulins dai bars une vore plui di chel tradizionâl. Al sarà il marketing, al sarà che ogni biel bal al stufe, o forsit al sarà che al è plui bon e vonde (ma no ducj i furlans a son bogns di ametilu), ma al va cussì. Cuissà se ca di cualchi an cualchi marcje di alcolics nus frearà ancje “l’un par doi”.
Ancje lis abitudinis di leture no restin simpri compagnis. Di cuant che d’Istât il Stadi Friuli si jemple di conciertons come chei dai Coldplay, di Vasco Rossi, dai AC/DC o dai Bon Jovi, tal Messaggero Veneto lis pagjinis dai “events” a àn definitivementri superât, ta la classifiche da lis pagjinis plui letis, la famose pagjine dai “muarts”. Miôr feveâ dai vîfs, a pensaran i furlans (ancje se su Vasco Rossi mi reste cualchi dubit: nol staraial miôr ta chê altre pagjine, aromai?).
Fevelant di spetacui, e duncje dal Udin, ce isial di plui “tipic furlan” (oltri che sberlâ “Sghiribicilu!”) di rabiâsi cun Pozzo parcè che nol spint bêçs par meti dongje une scuadre di sest? Ma ancje chê e je une robe che cul timp e je un pôc gambiade. Cumò, il furlan nol domande plui a Pozzo di tirâ fûr lis mans de sachete par comprâ zuiadôrs, ma di fâlu pai zuiadôrs e ancje par tirâ sù il stadi gnûf.
Insomit: va ben lis tradizions, ma il Friûl nol reste simpri li, tacât a lis stessis robis, e a planc a planc al evolf intun mût o ta chel altri.
Ce che e reste simpri compagne e je la ploie. Cuissà se e vignarà a cjatânus ancje chest an a Friuli Doc. In font, cui ise plui “tipiche furlane” di jê?
BETE DI SPERE

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +