Lis vês viodudis – no mo? – chês dôs pagjinis tal mieç dal gjornâl dulà che si fâs la publicitât dai abonaments al stes gjornâl? Insome: al ven dongje il Nadâl e al è timp di regâi e bisugne jessi plui bogns, ancje cu La Patrie dal Friûl.
Dut câs, savint ben che i furlans no son gnognos, e no si fasin intortolâ des publicitâts (no par nuie o soi vignude fin a Rome par fâ la publicitarie), o ai pensât che forsit al sarès miôr cirî di convincius cun argoments plui razionâi, vâl a dî plui furlans. Ve chi alore, dîs buinis resons par abonâsi a La Patrie.
1. Ducj i furlans si lamentin simpri che nissun gjornâl al fevele dal Friûl. Ma nissun bon furlan si lamente dibant, prime al cîr simpri une soluzion. E cumò le à cjatade.
2. E je dure, in dì di vuê, cjatâ un gjornâl che ti disi la veretât. Nissun probleme: par furlan no si puedin dî bausiis.
3. I colaboradôrs a son ducj int in gjambe, inteligjents, zovins, interessants, promessis dal gjornalisim, fintremai bielissims. No par nuie e colabore ancje Bete di Spere.
4. A cui che si abone, il gjornâl i rive a cjase. Mancul timp butât vie par lâ in edicule, plui timp par lavorâ.
5. Vêso presint chei articui che a fevelin tant e no disin nuie? Chei che cuant che o sês rivâts insom no vês ancjemò capît ce che il gjornalist al veve di dî? Secont voaltris, isal pussibil alc dal gjenar intune riviste furlane? Nol covente che us rispuindi.
6. Cuntune piçule zonte, cul abonament si podin cjoli ancje bielissims libris, come par esempli «I Gnognosaurs» di Dree Venier (no sai se lu savês, ma e je une fantate pardabon brave che e da une man a Dree par scrivi lis storiis dai Gnognosaurs: si clame Bete di Spere).
7. Su la Patrie si cjatin simpri intervistis bielononis, che a tornin simpri ben: un furlan no si intrighe mai tai afârs di chei altris, e nol domande nuie. Mancul mâl che e pense La Patrie a fâ lis domandis par lui!
8. Forsit a esistin altris gjornâi che a fevelin come che a mangjin, ma dome chest al mangje polente e frico.
9. Se propite propite il numar che us è rivât no us è plasût, un pocje di cjarte in cjase e covente simpri: cuant che o varês di piturâ cjase (e un vêr furlan nol clame mai i pitôrs, al fâs simpri di bessôl), ve li che la Patrie e devente un bielissim cjapielut di cjarte!
Cemût? E mancje la rason numar dîs? Lu sai, ma no volevi jessi masse braurose. Però, in fonts, al è clâr come il soreli: ce mût si fasie a no abonâsi a un gjornâl dulà che e scrîf Bete di Spere?
Bete di Spere
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


