Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TV FRIÛL E CJANÇONS. Festivalfrascje

............

Istât: timp di mâr, di vacancis, e soredut di “cjançons dal Istât”. Chês che la prime volte che tu lis sintis tu disis “biele, cheste!”, la tierce volte tu disis: “Ah, cheste le cognòs!”, dopo dusinte e trê voltis tu disis: “Simpri chê? Vonde!”.
Fin a cualchi an fa, al jere un program che al celebrave propit chês cjançons li: il Festivalbar. E dal moment che ai furlans ur plâs recuperâ lis tradizions, specialmentri lis tradizions che a àn dentri la peraule “bar”, chest Istât la television furlane e rilance il Festivalbar, anzit: la Festivalfrascje.
Se nissun al veve capît parcè che il Festivalbar si clamàs cussì, cu la Festivalfrascje, finalmentri al è dut clâr: i cjantants a ziraran par dutis lis frascjis dal Friûl a fâ sintî lis lôr cjançons a ducj.
Par jentrâ a viodi il spetacul nol covente il biliet: baste lassâ jù la patente (che dopo al è miôr no vuidâ), e invezit de machinete o dai fulminants, te Festivalfrascje il public al tire sù in alt i tais.
Come al Festivalbar, ancje la Festivalfrascje e je la ocasion par consegnâ ai artiscj i plui grancj ricognossiments pes venditis, come il disc di aur, il disc di platin, il disc di modon (il modon al è simpri la robe plui preziose, par un furlan) e il prestigjôs disc di frico.
Ma rispiet al Festivalbar al è un grant miorament: cualchidun vevial clâr cemût che e faseve une cjançon a vinci te trasmission taliane? Di cjase no si votave, de place nancje. Une cjançon e vinceve e nissun al rivave a capî parcè che e veve vint.
Ma te Festivalfrascje al è dut plui facil: se a cualchidun i plâs une cjançon, i ofrìs di bevi al cjantant. Cussì il festival al devente ancje une prove di abilitât: cui che al vinç nol à dome di vê une biele cjançon che e plasi al public, ma al à ancje di rivâ a cjantâ cuant che al è cjoc! Parcè che ancje di Istât, e ancje se al è un cjantant, un furlan no si tire mai indaûr devant dai siei dovês, e la regule e je clare: al Festivalfrascje no si pues bevi in playback. ■
Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +