Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Alessandra Kersevan (par cure di), Amalârs, antologjie de leterature furlane, Udin 2001

............

“Une lenghe no je sôl une materie di studi: e je prin di dut e sore dut un imprest par pandi pinsîrs, emozions, ideis, informazions; par descrivi, spiegâ, argomentâ, risolvi problemis. Il mieç par metisi in rapuart cun chei altris, par meti in pratiche, di bessôi o in cunvigne, lis nestris intenzions. La lenghe, une lenghe cualsisei, e je la ‘robe’ culturâl plui insedade te nestre storie di oms e di feminis”.
Cussì e scomence la prefazion (di Silvana Schiavi Fachin) a la antolgjie de leterature furlane che Alessandra Kersevan e à metût adun e publicât uns dîs agns in daûr.
Antologjie e vûl dî une sielte. E par sielzi, al è evident, i vûl cognossi la materie, dute la materie. Un lavoron! Ma il risultât al è un imprest didatic di prime cualitât. Indispensabil, o disarès, par cui che al à o che al varà l’assum di insegnâ il furlan e la culture furlane intes scuelis o ancje in cors di pueste.
I tescj sielzûts e ripuartâts a son intropâts in siet sezions tematichis: i cuatri elements di fonde di dut il creât, vâl a dî fûc, aghe, aiar, tiere e po il timp, la peraule e la int. E ven fûr une vision di insieme de leterature furlane ben peade a la storie culturâl e umane dal Friûl di lunc dai secui: poesiis, prosis di art, tradizions, leiendis, traduzions, ma ancje articui di gjornâi, pagjinis di diari, tescj di cjançons e di publicitâts, fumuts, senegjaturis, teatri. Di chest pont di viste amalârs al è un test di fonde par ognidun che al vedi voie di cognossi ben l’ambient e la tiere dulà che al vîf sedi in sens sincronic che diacronic.
Di chê altre bande ducj i imprescj di aprofodiment linguistic, lis schedis di lavôr, lis propuestis didatichis, lis nozions di metriche, lis notis di spiegazion a son une benedizion par ogni frut che si cjati a imparâ o a sodâ il so furlan. E no si trate dome di lenghe, si trate di culture, di formazion, di cusience, si trate di imparâ a capî il mont, a resonâ, a fâsi ideis su lis robis de vite.
Cun di fat, par chel che al inten i argoments tratâts, nol mancje nuie: ni la nature stilizade de tradizion çorutiane, ma nancje la miserie, la emigrazion, la subalternitât des feminis, il lavôr, lis vueris e altris disgraziis.
Naturalmentri ancje Alessandra si cjate devant cualchi probleme. Un al è cence mancul chel de coinè e de grafie e des variants. Probleme risolt cun sgrimie, come che si pues constatâ leint lis cinc pagjinis de introduzion e i tocs di autôrs tant che Leo Zanier, Pier Pauli Pasolini, Novella Cantarutti, Celso Macôr, Beno Fignon e altris: che nissun di lôr al à scrit in coinè. E darest nancje amalârs no je une peraule di coinè… ■
Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +