Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TV FRIÛL E CJANÇONS. Sant Denêl, il festival de cjançon furlane

............

Vonde fevelâ dome di Sanremo: a esistin sants bogns di fâ spetacul ancje di chê altre bande dal nord Italie. E par dimostrâlu, ve chi il Festival di Sant Denêl: la kermesse plui famose de cjançon furlane.
A San Remo a doprin lis rosis, simbul de citât, par furnî il palc di sene? Benon: a Sant Denêl invezit si doprin i persuts! A saran ancje mancul colorâts (miôr cussì, che se no al è dut un carnevâl, e il furlan al à miôr jessi plui seriôs), ma a fasin un bon profum distès, e dopo trê dîs no son di butâ vie, anzit: a son plui stagjonâts e a valin di plui.
Al festival di Sant Denêl lis cjançons no fevelin di amôr, ma naturalmentri di fadie: la rime preferide e je “tratôr/lavôr”.
Ve chi lis favoridis di cheste edizion:
– “Graciis da lis rosis, ma o vevi miôr un salam”, di Nilla Merlets.
– “Al plûf (finalmentri no ai di bagnâ l’ort)”, di Meni Modugn.
– “Cui che nol lavore nol fâs l’amôr. E soredut, nol met vie bêçs”, dal Fantat di viâl Vignesie.
– “No ai la etât par lavorâ (ma par intant o doi une man in cjase)”, di Gigliola Cipe.
-“Tiliments di peraulis”, dai Jalisse.
Grande la spiete pal monolic dal ospit: la babe dal paîs. E fevele par oris cence dî nuie di sens, propite come Celentano, ma almancul e fevele a gratis, cussì si sparagne.
Ator dal presentadôr, Dario Zampa, si viodin dôs valetis: une bionde e une more? No: une di ca e une di là da la aghe. Smentide la presince di une valete foreste: tal ultin moment si è tirade indaûr disint “no se pol”.
Come di tradizion, a la fin di dutis lis pontadis al larà in onde il dopofestival, diretementri dal bar de place, cun ducj i peteçs su cjantants, presentadôrs e valetis (ancje chi, la babe dal paîs e presentarà cence domandâ un franc).
L’argoment principâl dai peteçs di chest an al sarà dal sigûr il tatuaç di une des dôs valetis. Eh, sì: ancje tal argoment “piel distaponade”, il Festival di Sant Denêl no nol è di mancul di chel di Sanremo, anzit. Parcè limitâsi a mostrâ une paveute, cuant che si pues viodi une biele acuile dal Friûl? ■
BETE DI SPERE

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +