Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Glesie austriache: al è stât un câl dal numar dai disbatiâts dopo un an di crisi

............

La plui grande crisi e semee che e sedi superade. Chest an a jerin “dome” 58.603 pioris che a àn zirade la schene ae organizazion de glesie. “Dome”, parcè che il trend negatîf e pericolôs dal pont di viste dal finanziament de glesie austriache si è fermât: ven a stâi, a son il 32 % in mancul a pet dal an dal scandul, il 2010.
Daspò il scandul di abûs e di violence dentri de glesie, al è tacât un grant esodi cun 85.960 câs di jessûts, che al rapresente la cifre plui alte tal dopovuere.
Il numar dai catolics in Austrie tal 2011 al è restât in sostance stabil.
Daûr lis statistichis uficiâls publicadis de Conference episcopâl austriache, al è regjistrât tal Dicembar dal 2011 il numar totâl di 5,41 milions di catolics: pôc mancul dal 2010 (5,45 milions), in pratiche une lizere diminuizion di cirche il 0,86 %.
Fatôrs rilevants pal câl minimâl dal numar dai catolics no son dome la relazion tra chei che a àn decidût di lassâ la organizazion e chei che a son rientrâts, ma ancje il rapuart tra batisims e muarts e infin o vin ancje un inflùs simpri plui fuart de migrazion.
«La glesie e je stade buine di ricostruî la fiducie pierdude»_ In struc, si pues constatâ che il trend negatîf si è fermât, daûr la viere regule che ancje i plui grancj scandui a vegnin dismenteâts in pôc timp.
«Il declin significatîf dal numar di chei che a àn decidût di lassâ la glesie al è un segn che la glesie e je buine di rivuadagnâ la fiducie», al à dit il rapresentant de glesie Paul Wuthe ae stampe, intant de conference episcopâl, cjalant lis cifris catolichis atuâls.
Une reson a saressin «lis peraulis claris e lis azions concretis de Conference episcopâl cuintri la violence e i abûs dentri de Glesie».  A ametin però il fat che si sint ancjemò la delusion provade di un grum di membris de glesie.
Wuthe tal stes moment al met in evidence il fat che la glesie catoliche «e reste la plui grande istituzion in Austrie, e che i partegnin cirche 5,4 milions di oms e di feminis, che i stan dentri in mût volontari».
Tal mieç di une societât che e cambie intun mût une vore dinamic, la Glesie e à dimostrât di jessi ancjemò “une vore stabile”, cuntun rûl impuartant soredut in chescj timps dificii.
Simpri plui chei che no vuelin paiâ la tasse adizionâl pe Glesie_ Cun di plui, a son simpri di plui chei che no vuelin paiâ la tasse adizionâl pe Glesie che e esist in chê forme dome intai paîs di lenghe todescje. La tasse obligatorie e je stade introdusude in te forme di vuê za al principi dal Votcent in Gjermanie ma in veretât si trate di un relit de Etât di Mieç.
O sierìn cu la discussion che si è vierte dentri dal partît popolâr ÖVP tal Zenâr di chest an dulà che e je nassude la propueste di introdusi une tasse culturâl obligatorie par ducj, ancje par chei che no apartegnin a une organizazion des diviersis glesiis. Si trate di un sisteme simil a chel talian cul mecanisim dal “Vot par mil”, cul fin di garantî la conservazion dai bens  culturâi. Al moment, la introduzion di chel gjenar di tasse no semee realistiche.
Il sisteme de tasse atuâl_ La formule di base e rapresente l’1,1% dal redit imponibil, diminuît di un impuart faturât di 49 €
e sconts varis pai monoredits, pai fruts,
pai anzians, e v.i.
Lis jentradis totâls des diocesis austriachis stimadis de Glesie a a son di cirche 375 milions di Euro. In struc, il numar dai regjistrâts catolics al è in Austrie e Gjermanie sostanziâl pal finanziament de organizazion. ■
JANEZ ERAT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +