Otto di Asburc-Lorene, fi dal ultin imperadôr austriac Carli I e de sô femine Zite, al è muart ai 4 di Lui dal 2011 ae etât di 98 agns te ‘Cjase Austrie’ a Pöcking, in Bavarie. L’arciduche ereditari al jere nassût 98 agns indaûr a Reichenau, te Basse Austrie, ai 20 di Novembar dal 1912. Al è stât il Cjâf de Cjase di Asburc dal 1922 al 2007.
Dal 1979 al 1999 al à lavorât tant che deputât dal parlament european e par plui di 30 agns al è stât ancje a cjâf dal moviment paneuropean impastanât za tai agns Trente dal secul passât.
La vite dal fi dal imperadôr e riflet la storie austriache dal ultin secul. Otto, nassût tal 1912, intune interviste publicade sul ‘Presse’ tal 2007, al dîs ”J ai cognossûts ducj di persone, l´imperadôr Francesc Josef, i politics prin e daspò di Hitler”.
Dopo la muart dal imperadôr Francesc Josef, il pari di Otto, Carli, al è proclamât imperadôr e Otto al è diventât princip ereditari. Tal 1918, daspò la disfate te Prime Vuere Mondiâl, la Austrie e je proclamade republiche, i Asburcs dopo 600 agns di domini di un imperi mondiâl a son obleâts a lassâ il paîs, prime par lâ in Svuizare, po a Madere, e dopo si stabilissin tal Paîs Basc.
Al fevele siet lenghis_
Tirât sù di sô mari Zite, rigorosementri religjose, si è diplomât ae scuele superiôr tal Paîs Basc; dopo tal 1935 al à finît i siei studis in Belgjiche. Ancje tal esili, al cresseve tal spirt monarchic austroongjarês: preparantsi pe sô funzion future, al à imparât dongje dal sô todesc natîf ancje l’ongjarês, il cravuat, l’inglês, il spagnûl, il francês e il latin. Al à scrit i siei libris no dome in todesc, ma ancje in ongjarês e in francês. Propit il sô interès pes culturis de viere monarchie, soredut par chê ongjarese, al spieghe la sô popolaritât ancje in Ongjarie.
Nemì di Hitler: combatent par une Austrie indipendente
Hitler, cressût sot dai Asburcs, al à vude pôre dal restaur de monarchie. Chest al spieghe il non in codiç ‘Otto’ sielzût pal Anschluss tal Març dal 1938.
I naziscj prin a àn cirût di tirâ de lôr bande i Asburcs, Otto invezit al à viodût il pericul e al à domandât al cancelîr austriac di difindisi de invasion. Tant che nemì di stât, al è scjampât tai Stâts Unîts dulà che si è cjatât di persone cul president Franklin D. Roosevelt par discuti a pro di un restaur di un Stât indipendent austriac.
Grant european, ma ancje cun leams cul ditatôr Franco_
Lu descrivin tant che un opositôr dal nazisim, ma ancje tant che amì dal ditatôr Franco e om cuntun mont retrospetîf cristian. Franco par lui al simbolizave une sorte di autoritarisim, un domini catolic necessari cuintri il comunisim. Otto si è dedicât totalmentri ae lote cuintri il comunisim e ae riunificazion de Europe.
Tant che patron dal Paneuropa-Picnic al à vierte la tendine di fier_
Dal 1973 al 2004 al è stât president de Union Paneuropeane. Tant che president, tal Avost dal 1989 al organize l´innomenât ‘picnic paneuropean’, vierzint pe prime volte la tendine di fier: plui di 600 citadins de Republiche Democratiche Todescje a son scjampâts a ovest.
Propit il sô rûl di combatent dal comunisim, i à purtât lis simpatiis tai paîs dal bloc ex-socialist, massime in Ongjarie e in Cravuazie.
No cate chescj sucès storics, al reste une figure dibatude in Austrie. Fin al 1961 i è stât dineât l’ingrès te sô patrie; soredut i politics di çampe lu àn criticât pe sô tesi di vitime ‘Opferthese’ che e trate la Austrie dome tant che vitime dal nazisim. Une interpretazion acetade dai conservatîfs e dal cjamp nazionâl che al vûl relativizâ il rûl de Austrie te seconde vuere mondiâl.
La figure di Otto Asburc e reste une relicuie di un imperi smavît
I austriacs, soredut il cjamp conservatîf catolic, si insumiin vulintîr de Austrie di une volte plui grande e impuartante. No cate il grant interès dai media e de élite politiche internazionâl, Otto Asburc nol à vût uficialmentri un funerâl di stât. La Republiche austriache i à fat onôr al ultin esponent dal gran passât cu la presince dal cjâf di stât Heinz Fischer, dal cancelîr Werner Faymann cui rapresentants dal guvier e dal parlament, e dai esponents de nobiltât e politiche europeane.
Il rît funerari al è durât dai 5 ai 11 di Lui a Pöcking e Munic in Bavarie, in presince dal guvier bavarês; ai 12 di Lui al è tornât in Austrie prin a Mariazell e il 15 di Lui a Viene, cu la celebrazion dal gardenâl Schönborn. Dopo la messe, ai 16 di Lui la casse di Otto e je stade puartade te glesie dai capucins par jessi metût dongje di chel de sô femine Regjine, muarte tal 2010, te cripte dulà che a polsin ducj i imperadôrs di Austrie dal 1633 a vuê.
In ogni câs, Otto Asburc (http://www.ottovonhabsburg.org/) nol jere dome un princip cence tron, ma un politic atîf rispietât soredut pai siei merits par une Europe cence confins.
JANEZ ERAT
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


