Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Storie e storiis

............

Novembar al scomence cu lis zornadis dai Sants e dai muarts, che te nestre tradizion di seculoruns a jerin di riflession, ricuart, preiere, silenzi, ma a riscjo di jessi splantadis di une fieste plui banâl e comerciâl come chê di Halloween. Subit dopo di chestis zornadis e je stade metude sù la fieste dai 4 che e ricuarde la fin de I vuere mondiâl. Ce tante retoriche che si à doprade par memoreâ i tancj muarts in vuere. Salacor unic sisteme par taponâ i disastris che ogni vuere e puarte cun se.
In merit a lis tantis ricorencis sglonfadis plui dal dovût a lis tantis bufulis che si sintarà ancje in cont dal 150esim de unitât di Italie o presentìn chestis considerazions che nus lasse pre Antoni cu la sô solite clarece e francjece.

pre Roman Michelotti
Storie e storiis
Publicade su La Vita Cattolica ai 10.11.2001
La Italie e je une republiche democratiche fondade sul lavôr. Al è il prin articul de costituzion. Cjalant l’esercit dai disocupâts, o si gambie la situazion o si gambie la costituzion. A pat che no cjapìn ancje il test di fonde come un mût di dî. E al vignarès propit di pensâlu se si cjale altris articui basilârs, come il sîs, chel des minorancis, ancjemò tal mont de lune come aplicazion.
E ce dî dal articul 11, chel che al ripudie la vuere, e di Berlusconi e dute la sô congreghe di centri-gjestre che a batin fûc e flamis par intervignî cu lis armis inte «mission» cuintri dal terorist Osama bin Laden, par vê un puest in prime linie, par rifâsi une virgjinitât denant dai americans e dai inglês, come che îr Mussolini al domandave almancul 5000 soldâts muarts par podê sentâsi a spartî i beneficis de vitorie?
Se la fonde e je cussì clopadice, inmagjinâsi il rest!
Mi ven il scrupul che dute la struture e sedi fate sù su la mitologjie, su la falsetât storiche, su lis bufulis oleografichis, su la retoriche e che la nestre storie resint e viere e sedi fate di storiis. Mil bausiis no fasin la veretât e mil storiis no fasin la storie. E la storie cence fonde no ten in timp normâl e tant mancul in timps come i nestris. Ancje cirint di punturâ dut cun gnove retoriche, come che si sta fasint ancje al nivel plui alt.
O vin a pene celebrât il fatidic 4 di Novembar, zornade consacrade a la grande vitorie de Grande Vuere, che in realtât al è stât un armistizi dopo cuatri agns di un stragjo inutil, che nus à jemplâts di muarts, di miserie e di monuments e al à preparât il teren velenât pal secont conflit, inmò plui disastrôs e injustificabil. Onestât e serietât e volarès che cheste zornade e deventàs une zornade di penitince, di esam di cussience, di rivisitazion des causis di tante matetât plui che di celebrazions di une glorie inesistent. Propit par onorâ i muarts, par che il lôr sanc al servissi a alc e a sedin i ultins. Mi plasarès che ogni monument al fos un amoniment, là che si fermisi a rifleti, a vaî. Cidins e cul cjâf bas.
La zornade celebrative le àn dedicade a la unitât nazionâl. Un teme impuartant, se vivût in maniere juste; periculôs se al devente ocasion di altre retoriche e di altris mitologjiis. Personalmentri mi varès plasût che si batès di plui sul federalisim, che nol è mancul impuartant de unitât e al è plui rispietôs de storie e de vocazion culturâl dai popui che a son in Italie. Che si ves la onestât di rivisitâ dut chest secul e mieç, cjalant cence parevôi e contant lis robis come che a son ladis, cun debits e credits, par cjatâ une fonde reâl, umil, sclete, vere, che e tegni.
Biel che o jeri in vacance sul Gargan, mi soi intivât intun siôr di Milan che al cognosseve la nestre regjon. Mi à contât che al è stât a Cjaurêt, a visitâ l’Ossari. Une visite comovent. «Ma il dolore più acuto l’ho provato quando ho letto sulla segnaletica il nome santo di Caporetto ribattezzato dagli Slavi in Kobarid. Un autentico sacrilegio!».
O ai cirût di spiegâi che il sacrilegjo lu vevin fat i talians e che i slovens a vevin dome tornât a meti chel non che al è simpri stât. Mi à cjalât di svuec e mi à dit che no ai sens civic e morâl e nissun rispiet pai muarts. Probabilmentri lu diseve in buine fede, parcè che lu vevin imbroiât a scuele. Si puedial onorâ i muarts contant bausiis? Si puedial onorâ la storie contant storiis? Si puedial fâ la gjeografie spostant i confins e inventant nazionalitâts mai esistudis? Aial sens dâ une medaie pe resistence a Zara, che no je mai stade taliane ma in câs venite, vierzint feridis profondis te memorie di altris popui? Dutis domandis di fâsi almancul in chescj dîs di rimembrance.
PRE ANTONI BELINE

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +