Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – Un popul cence memorie al va a sbati sul tricolôr

............


Il balon nus pues judâ a capî forsit miôr la cuistion furlane. No parcè che o vin Zoff in cuviertine, ma partint propit de nazionâl o rivìn drets tal cûr dal probleme.
No crôt di dî nuie di scandalôs se o scrîf che la maiorance dai furlans che e sarà denant dal televisôr e tifarà pe Italie, fûr che dôs categoriis: chei che dal balon no ur free nuie e chei che no considerin Lippi e compagnie la lôr nazionâl. A son chei, e mi met tra di lôr, che a spietin, cuissà fintrimai cuant, di vê la nazionâl furlane. Mai come cumò o sin invidiôs dai nestris amîs slovens che, a paritât di teritori e cuasi di popolazion, a saran presints in Sudafriche cu la lôr scuadre.
Ma se lôr le àn e noaltris no, al sarà un parcè?
Di fûr dal balon a son altris, almancul doi, esemplis di cheste anomalie tricolôr: la Pan, la patulie acrobatiche, e i alpins. Il blanc, il ros e il vert a deventin, o fevelìn simpri de maiorance, un simbul cuasi furlan, il procès di identificazion tra la int e lis dôs istituzions, e somee une fusion.
Nol è un câs se ogni volte che si cjacare di gjavâ lis Frecis Tricolôrs di Rivolt e je burascjade, cence dismenteâsi des firmis tiradis sù par tignî l’8° a Cividât.
I furlans a deventin plui nazionaliscj di ducj e nol è ancjemò un câs se a cualchidun i lave ben, e i fâs ancjemò comut, il tiermin di piçule patrie rispiet a chê grande, la Italie.
Cjalait che la stesse robe e salte fûr tal Gurizan, dome che si scuen cambiâ riferiment: tal puest de Italie baste meti la Austrie.
Tai secui passâts nol jere cussì. Al di là di chel che e podarà inventâsi la retoriche par festezâ i 150 agns de unificazion, ogni om, femine, frutin, al veve clare la distinzion: di là a jerin i talians e di ca i furlans. Po dopo, a nord i todescs e a est i slâfs.
Semplicitât de gjeografie e de storie.
Talmentri naturâl la cussience che no si veve nancje di metile neri su blanc: te mentalitât contadine e stave tal ordin des robis, tant che l’invier e l’istât, la ploie e il soreli.
E duncje no coventavin bandieris, declarazions di indipendence: al sarès stât simpri cussì.
A fuarce di dâlu par scontât, no si son inacuarzûts che a planc a planc il tricolôr al vignive indenant e i furlans no vevin nuie di svintulâi denant.
La conclusion e je dome une: nol è a vonde jessi un popul, si scuen ancje savê di jessilu.
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +