Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Biodiversitât – Biodiversità – Biodiversity

Lorena Durisotti

Cu la peraule biodiversitât o intindìn la varietât de vite su la tiere: plantis, bestiis, foncs, microorganisims e ancje i ambients naturâi (aghe, aiar, tiere) là che a vivin e i leams che a àn tra di lôr. No si trate però di fâ la conte des speciis, ma di capî il grant ecuilibri che lis ten une dongje di chê altre. Pensìn a un bosc, un prât, un flum: sistemis li che ogni vivent, ancje il plui piçul, al à un parcè. Une grande rêt di fîi ben ingropâts.
◆ La biodiversitât nus da i terens fertii, l’aiar respirabil, la aghe buine di bevi. E regole il clime, e jude a scjampâ cualchi disastri naturâl. E je ancje utile pe nestre salût: tancj principis atîfs des medisinis a vegnin gjavâts fûr des plantis, dai foncs e dai microorganisims.
◆ Ogni specie, fintremai chês invisibilis o che nus somein di soreplui, e à une funzion specifiche e fondamentâl pe nestre sorevivence.
◆ Tal cicli normâl de nature, i insets, cu lis âfs in prime linie, puartant ator il polin, nus dan la pussibilitât di gjoldi di pomis, verduris e grans. I viers a smovin la tiere fasintle respirâ e soredut a tegnin controlâts i parasitis. I boscs, supant anidride carboniche (CO2), a regolin ancje il clime. I flums e lis zonis umidis e torbosis, li che lis aghis dolcis o salmastris si impocin parsore dal teren, a filtrin la aghe che o bevarìn.
◆ O clamìn ecosistemis i ambients li che fisiche e chimiche (temperadure, lûs, ossigjen, aghe, teren) a son simpri in vore cui organisims vivents.
Un ecosisteme al pâr une orchestre che e sune la partidure di une composizion musicâl.
◆ Cjalant ben però la rêt di prime, i fîi che a someavin di spali, a son invezit di sede.
Incuinament, distruzion dai ambients naturâi, sfrutament dai terens, pesticidis doprâts cence masse pensâ, importazion cence control di bestiis e plantis esotichis che a deventin invasivis, cambiament climatic. Tantis cuistions che a metin in pericul un ecuilibri cetant delicât e fragjil.
◆ Ce che al sta sucedint al è che l’ambient al cambie masse di corse pâr rivâ a stâi daûr. La biodiversitât e je invezit stabilitât. E je la uniche strade juste pal nestri vivi. No si trate plui di une ambizion, ma di une cundizion fondamentâl pe salût, pe sigurece e pal benstâ.
◆ Difindile e parâle al vûl dî cjapâsi daurman, e di corse, la responsabilitât pe vite di doman. O sin ancjemò in timp. Tignint ancje presint che o sarìn simpri noaltris che o passarìn a paiâ il cont!
◆ La responsabilitât e je di ducj, ma ognidun al à di fâ il so.
Doprâ la aghe dome par ce che al è necessari. Fâ di mancul di cetantis sostancis chimichis. Plantâ rosis e rosutis che a clamìn âfs. Lassâ almancul un toc salvadi tal nestri zardin tant ben seât. Plantâ mancul, o nuie dal dut, plantis esotichis. No comprâ cjar e pes che a vegnin dai arlevaments intensîfs. Doprâ savons comuns e no chei antibaterics. Informâsi soredut prin di cjapâ decisions in merit. La plui piçule sielte positive di ognidun di noaltris, ripetude di tantis personis, e puarte ben a ducj.
◆ Protezi la biodiversitât no je plui nome une cuistion ambientâl; al è un afâr seri e di sintiment. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +