Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Friûl nol è Triest, ma cualchidun al zuie sporc cul tiermin “identitari”

Dree Valcic

✽✽ In chescj ultins mês al somee che e sedi daûr a slargjâsi une sensazion di impotence devant de disposizion che “Il Podê” al à cjapât su la cuistion furlane.
✽✽ A cualchidun i somearà esagjerât che si dopri chest tiermin par descrivi un sisteme di control e comant che al risulte in efiets ben plui articolât, ma propit par chest so aspiet complessîf si pant, ae fin, tant che un pinsîr unic in stât di esercitâ a plen lis sôs funzions centralistis.
✽✽ Pensait par esempli cetantis che voltis, e intes situazions plui svariadis, che si dopre l’adietîf “identitari”. No je cerimonie publiche o iniziative politiche là che nol vegni pronunziât in bande dal tiermin malfamât “Teritori”. Benon. O podaressin pensâ a une cussience di popul tornade in vite, che e cjate rispueste intai governants, ma se dopo anìn jù intai particolârs, se o domandìn cemût che cheste asserzion si coniughe cu la pratiche, si acuarzìn di trop e cemût che nus a stan cjolint vie.
✽✽ L’esempli plui clâr al rive di GO2025, là che ancjemò cualchi aministradôr regjonâl si acane a sostignî che il furlan al à une sô presince inte comunicazion uficiâl dal avigniment. Nol è vêr, anzit la sô assence aciertade e dimostre di une bande la falsetât di chestis declarazions e di chê altre che no esist nissun intindiment di cambiâ cheste disposizion, confermant la sensazion che intai ultins timps in Regjon e sedi tacât il campionât mondiâl dal “no mi visi” e dal “la cause no je nestre”.
✽✽ Il pinsîr però nol pues fermâsi a episodis ugnui, ae cuotidianitât dai acjadiments negatîfs. O crôt che al coventi vê il cûr di frontâ la domande “puedial esisti un sintiment identitari regjonâl, puedial nassi di une Regjon che di unitari no à nuie, nassude dome di un compromès par une situazion internazionâl che e tocjave Triest e il confin orientâl?”
✽✽ Che nissun al olsi tirâ fûr “cjampanilisims” tra Friûl e la capitâl juliane, parcè che al è pal ben di dutis dôs lis realtâts che il riclam ae identitât al rivoche a fuart in ogni assemblee, in ogni ocasion.
✽✽ A ognidun la sô, però, se di no no al è dome aiar frit, che al puce di fogne. ❚

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +