Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Friûl nol è Triest, ma cualchidun al zuie sporc cul tiermin “identitari”

Dree Valcic

✽✽ In chescj ultins mês al somee che e sedi daûr a slargjâsi une sensazion di impotence devant de disposizion che “Il Podê” al à cjapât su la cuistion furlane.
✽✽ A cualchidun i somearà esagjerât che si dopri chest tiermin par descrivi un sisteme di control e comant che al risulte in efiets ben plui articolât, ma propit par chest so aspiet complessîf si pant, ae fin, tant che un pinsîr unic in stât di esercitâ a plen lis sôs funzions centralistis.
✽✽ Pensait par esempli cetantis che voltis, e intes situazions plui svariadis, che si dopre l’adietîf “identitari”. No je cerimonie publiche o iniziative politiche là che nol vegni pronunziât in bande dal tiermin malfamât “Teritori”. Benon. O podaressin pensâ a une cussience di popul tornade in vite, che e cjate rispueste intai governants, ma se dopo anìn jù intai particolârs, se o domandìn cemût che cheste asserzion si coniughe cu la pratiche, si acuarzìn di trop e cemût che nus a stan cjolint vie.
✽✽ L’esempli plui clâr al rive di GO2025, là che ancjemò cualchi aministradôr regjonâl si acane a sostignî che il furlan al à une sô presince inte comunicazion uficiâl dal avigniment. Nol è vêr, anzit la sô assence aciertade e dimostre di une bande la falsetât di chestis declarazions e di chê altre che no esist nissun intindiment di cambiâ cheste disposizion, confermant la sensazion che intai ultins timps in Regjon e sedi tacât il campionât mondiâl dal “no mi visi” e dal “la cause no je nestre”.
✽✽ Il pinsîr però nol pues fermâsi a episodis ugnui, ae cuotidianitât dai acjadiments negatîfs. O crôt che al coventi vê il cûr di frontâ la domande “puedial esisti un sintiment identitari regjonâl, puedial nassi di une Regjon che di unitari no à nuie, nassude dome di un compromès par une situazion internazionâl che e tocjave Triest e il confin orientâl?”
✽✽ Che nissun al olsi tirâ fûr “cjampanilisims” tra Friûl e la capitâl juliane, parcè che al è pal ben di dutis dôs lis realtâts che il riclam ae identitât al rivoche a fuart in ogni assemblee, in ogni ocasion.
✽✽ A ognidun la sô, però, se di no no al è dome aiar frit, che al puce di fogne. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +