Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Un avignî di condividi par no murî

Dree Valcic

✽✽ Cualchi zornade indaûr, dopo vê presentât la ativitât de ‘Patrie’ e la publicazion “Fûc su Gurize”, il gnûf libri de nestre golaine “La machine dal timp”, a un cors di furlan a Ruvigne, adun cun Diego si sin fermâts par scambiâ cualchi opinion cul docent Giorgio Pascoli.
✽✽ E propit lui nus veve contât un episodi che al merete rimarcât. La protagoniste e je une siore dal Est, plurilaureade tal so Paîs, ma che in Italie e fâs la assistente di famee. Ben, chê femine si moveve ogni setemane, te sô zornade libare, di Cjampfuarmit a San Denêl par frecuentâ un cors de Filologjiche par imparâ il furlan. Parcè lu fasevial? La sô rispueste e je stade semplice: “Cemût puedio stâ dongje di une persone anziane se no cognòs la lenghe che e dopre par esprimi i siei sintiments, lis sôs dibisugnis?”.
✽✽ Mi son vignudis iniment lis desenis di personis forestis che aromai a lavorin tai nestris ospedâi e tai servizis. Mi soi domandât trops di lôr che a mostrin la stesse disponibilitât di cheste femine. Clâr che no ur doi colpe a lôr, ma pluitost mi domandi cualis iniziativis che lis nestris istituzions a àn metût in cjamp par anulâ cheste distance obietive.
✽✽ Al è un probleme ancjemò plui urgjent denant des cifris dramatichis de emigrazion dai zovins de nestre regjon. Lant indenant cun chest pas, tai prossims agns podarìno inmò fevelâ di Friûl o descrivarìno une comunitât di personis simpri plui vecje, cence fîs e duncje cence avignî?
✽✽ Eutanasie di un popul? Espression teribile che e pues deventâ realtât tragjiche se no si metin in vore rimiedis che a funzionin e soredut svelts, domandantsi in maniere grame se al sedi ancjemò timp par fâ alc.
✽✽ Il teme de imigrazion e de integrazion di chestis personis, inte nestre vite e inte nestre storie, al reste la ultime opzion che si pues praticâ. Integrâ nol vûl dî anulâ lis specialitâts des dôs parts, invezit al è un procès di cressite comune, di une vision dal futûr che al pues metilis in comun.
✽✽ Par chest doman metût a miezis a coventin sieltis coragjosis. Di bande nestre a son subietivis, te convinzion che no sedin altris stradis di podê fâ, e obietivis par che chestis cundizions si realizin inte realtât di ogni dì, in ogni setôr e profession.
✽✽ Episodis di buine volontât no son avonde, ma a coventin rispuestis di sisteme. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +