Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I furlans che a àn fate la imprese di contâ la lôr tiere al cine

Laurin Zuan Nardin

Tierce Pontade

Il Friûl trascurât e snobât dal cine talian. Ignorade la sô lenghe – ce aial fat e ce àno fat i furlans? A àn fat di bessôi, come che a son usâts di simpri. E cussì intal 1988 e nas la Mostre dal Cine Furlan cu la intenzion di promovi une produzion audiovisive in lenghe furlane che ancjemò no esisteve. E chel pôc che al jere stât fat, al vignive ignorât. Al jere un concors cun scjadince bienâl, che si alternave cuntun concors paralêl par senegjaturis in lenghe furlane. La mostre e je lade indevant fintremai al 2009, cuant che e je confluide intal Festival dal Cine European tes Lenghis Mancul Pandudis. Nol è plui un concors, ma une vetrine dal cine furlan intal contest des lenghis minoritariis a nivel european.
◆ Cun di plui, jenfri il 2002 e il 2015 e je stade vive la riviste a scjadince anuâl Segnâi di lûs, scrite dute par furlan, che si ocupave, ancje chê, di cine intes lenghis minoritariis. A son jessûts cuindis numars.
◆ Segnalìn cualchi titul fra chei plui significatîfs (sielte opinabile, si capìs).
Prime di sere di Lauro Pittini, 1993 – 90’. Film gjavât fûr dal romanç omonim di Carlo Sgorlon, version par furlan di Il vento nel vigneto.
Lidrîs cuadrade di trê di Lorenzo Bianchini, 2001- 90′. Un horror ambientât intai soteranis dal ITI Malignani di Udin.
Buris, libars di scugnî vignî di Massimo Garlatti-Costa, 2001- 38′. Une comedie su fonts erotic. Il titul al simiote la racuelte di poesiis dal poete cjargnel de emigrazion Lenart Zanier (1935-2017), Libars di scugnî lâ.
Friûl, viaç te storie, di Massimo Garlatti-Costa, 2004- 35′.
Nûfcent, videosclesis dal Friûl, 2004 e 2006-100’ in dut, di Dorino Minigutti.
La Fradaie dai teracîrs e mosaiciscj furlans inte Americhe dal Nord di Irene Rubini, 2006- 43′. Cheste stesse regjiste e torne a proponi il stes titul intal 2008 (45’), movint la sô indagjin su la Europe.
Farcadice, diari di viaç, Charleroi, Belgjiche di Carlo Della Vedova e Luca Peresson, 2006 – 36′
Di chei stes autôrs intal 2007 stes titul, ma il viaç cheste volte al è a Umkomaas, in Sud Afriche e po, intal 2008 a Toronto in Canadà (dutis destinazions de emigrazion furlane).
Missus, di Massimo Garlatti Costa, 2017- 72’. La storie dal moviment dai predis di Glesie furlane che di cuarante agns incà e sparnice culture furlane e e scombat a pro de liturgjie par furlan.
Menocchio di Alberto Fasulo, 2018 – 103’. Pelicule su la figure dal mulinâr Domenico Scandella (1532 – 1599) vivût intal Cjanâl de Ciline e muart brusât tant che eretic. Straordenarie figure di inteligjenton autodidate, indagade ancje di Carlo Ginzuburg, in Il formaggio e i vermi (1976). Il film al fâs fevelâ i personaçs intes lôr lenghis origjinâls, duncje variantis venitis e furlanis.
Predis, la nazione negata di Massimo Garlatti Costa, 2019, 63’. Documentari su la figure di trê predis (Josef Marchet, Checo Placerean e Antoni Beline) che a àn contestât lis istituzions statâls e ancje eclesiastichis indiferentis aes cuistions de culture e de lenghe dal popul furlan.
In-canto di Marco D’Agostini, 2019 – 58’, su la figure di pre Gjibert Pressacco, studiôs de tradizion musicâl sacre furlane.
Viaç tal Patriarcjât di Aquilee, di Marco D’Agostini, 2021 – 50’, excursus storic su la nassite, la evoluzion e la fin dal Patriarcjât di Aquilee, che al à vude paronade la vite in Friûl no dome dal pont di viste religjôs, ma ancje aministratîf e politic dal 1077 fintremai al 1420, cuant e scomençà la dominazion de Serenissime Republiche di Vignesie.
Pozzis – Samarcanda di Stefano Giacomuzzi, 2021- 86’. Film on the road jenfri la localitât di Pocis, piçule frazion dal comun di Verzegnis e la citât de Asie centrâl, li che e rivave la vie de sede (in dì di vuê in Uzbekistan).
◆ No si pues lassâ in bande la serie Felici, ma furlans di Alessandro Di Pauli e Tommaso Pecile – 11 pontadis vignudis fûr fra il 2010 e il 2014 (si puedis cjatâ ancje in rêt) – ni la comedie sureâl Friûl Revolution di Marco D’Agostini, jessude in dôs seriis fra il 2015 e il 2016, par une durade in totâl di 198’.
◆ E no si puedin nancje dismenteâ i documentaris par furlan di Vigji Dal Piçul che si cjatin su YouTube (baste cirî Luigi Del Piccolo e magari notâsi al so canâl). ❚
Al continue intal prossim numar.

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +