Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il puint di ecuilibri tra il mont di vuê e lis gjenerazions di doman

Lorena Durisotti

Cun chest mês, o comencìn a cirî di capî peraulis e peraulonis che a vegnin dopradis sul teme dal disvilup sostignibil.
◆ Come redazion da “La Patrie dal Friûl”, o vin pensât di meti adun un “glossari de sostignibilitât” par orientâsi. Une robe curte e lizere, butade jù cence pretesis, dome par fermâsi un moment a resonâi sore e rifleti. Il nestri al è ancje un tentatîf par no colâ te ideologjie e tai slogans facii che si prestin al teme.
◆ In linie di principi, ducj o sin dacuardi che nature e ambient si scuegnin rispietâ e tignî di cont, soredut par lassâ une prospetive di vite sane a chei che vignaran dopo di noaltris.
◆ L’om, si sa, al contrari chês altris bestiis, al à un fisic debil, al fâs fature a procreâ e le fiolance e cres planc e nome e devente indipendente dome dopo tancj agns. Daspò, al scuen mudâ l’ambient par salvâsi la piel e podê restâ vîf a lunc.
Par altri e je maniere e maniere par fâlu. Tai ultins secui o vin, par dî pôc, esagjerât e pierdût il fal de misure; dut il nestri vivi al è lât in piês.
◆ Nin par ordin.
Cjacarìn di “Sostignibilitât”. Ce intindìno? Nus somee di capîle, ma rivìno a spiegâje a cualchidun?
Partìn de etimologjie. La peraule e ven dal verp latin “sustinĕo”, che tra i siei tancj significâts e à ancje chel di resisti, fâ cuintri e, in sens figurât, difindi, judâ, sostignî.
◆ La sostignibilitât e je un puint tra il mont di vuê e lis gjenerazions di doman. Val a dî: vivi cumò pal miôr e par stâ ben, ma no fâ fûr dutis lis risorsis naturâls che o vin par man, mantignî ossigjenâts l’aiar che o respirìn e la aghe che o doprìn. Tignî a ments che si pues fâ di mancul di comprâ e consumâ a sbreghebalon e tornâ a riciclâ il plui pussibil. Chest nol vûl dî pandi la puaretât, che i fâs pôre a ducj, ma dome no straçâ.
Se tal 1972, te prime conference de ONU sul ambient a Stocolm, il sens de peraule, che in chê volte e jere gnove, al faseve riferiment nome ae ecologjie, in dì di vuê cun sostignibilitât si intint ancje il vivi economic e comunitari. La economie, si sa, e brame cence dubi la prosperitât, ma chest nol vûl dî beçolâ su lis spalis dal prossim o no tignî cont dal rispiet pes leçs dal nestri planet, l’unic che o vin a disposizion (almancul par cumò).
◆ ‘Comunitari’ al è il vivi sociâl sostignût dal rispiet di dutis lis personis che a àn dirit di no jessi judicadis pes lôr sieltis, fâsi une vite dignitose, podê lâ a scuele, jessi curâts e vê un lavôr decorôs.
◆ Al è sigûr un mût di pensâ e di compuartâsi no banâl.
La disfide plui grande e reste par sigûr il cambiament di mentalitât.
Ancje se i risis ju vin sot dai voi, al è facil alçâ lis spalis e zirâsi di chê altre bande, cu la logjiche dal “carpe diem”. Bisugnarès invezit sfuarçâsi di resonâ, pensant a tiermin lunc.
◆ Ognidun di nô al à di vê cussience e scrupui par se e par chei altris. Nol baste plui mantignî ce che al è restât di bon, bisugne riscatâ almancul alc di ce che o vin pierdût.
◆ Us lassìn cu la positivitât dal pinsîr: fâ passuts piçui par rivâ a risultâts grancj. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +